Ceny aut v letošním roce vylétly nahoru, zdražovaly nové vozy i ty starší. Teď to ale vypadá, že ceny ojetin dosáhly stropu a začínají pomalu padat. Nová auta však stále zdražují.
Ceny ojetých aut rostly v letošním roce rychleji než ceny nových. Zatímco nové vozy zdražily o 3,57 %, cena čtyřletých ojetin se zvýšila o 9,14 %. Teď se ale trend obrací.
Vyplývá to z analýzy společnosti Cebia, která pravidelně srovnává vývoj cen nových vozidel a čtyřletých ojetin v posledních čtyřech kvartálech.
V nejbližší době se cenové nůžky zase začnou rozevírat a nákup nového auta se vyplatí opět o něco méně. "V případě čtyřletých ojetých vozů dochází v posledních týdnech ke stagnaci až mírnému poklesu cen. Naopak tempo růstu cen nových automobilů je sice relativně pomalé, ale dlouhodobé a lze očekávat, že bude přetrvávat i nadále," uvedla Barbora Minksová z Cebie.
Cenu nových aut posouvá nahoru větší poptávka domácností i firem. Ale také vyšší náklady automobilek kvůli novým povinnostem s homologací vozů z pohledu emisí a bezpečnosti provozu.
Naopak za stagnací či mírným poklesem cen čtyřletých ojetin je poměrně slušná nabídka. Podle statistik Cebie letos vzrostla průměrná doba, za kterou se ojeté auto prodá v bazaru. Vloni to bylo 76 dnů, letos už 99.
Roste cena nových benzínových aut, například cena nejprodávanější Škody Octavia s benzínovým motorem meziročně stoupla o 9,94 %, zatímco cena stejného modelu v dieselovém provedení s motorem 1.6 TDI už téměř dva roky mírně klesá, za poslední rok o 3,10 %.
Na trhu ojetých aut se podle společnosti Cebia u nás na rozdíl od jiných zemí EU výrazněji neprojevila aféra Dieselgate. Na mírně klesající ceny ojetých vozidel s naftovými motory má vliv spíš velké množství vozidel z ukončených operativních leasingů a přesycení trhu lacinějšími dieselovými ojetinami ze západu, kde o ně klesá zájem výrazně rychleji.