Už dva měsíce platí zákonná povinnost mít na sněhu, ledu nebo námraze zimní pneumatiky. Spousta řidičů ale kvůli počasí bez sněhu dále jezdí na letních. Takových šoférů může být až desetina.
Nezvykle teplé počasí letošní zimy hraje do karet řidičům, kteří rádi ušetří. Jenže úspora několika tisícikorun za zimní obutí auta se může vymstít. Jak na pokutě, tak hlavně v případě dopravní nehody.
Štábu TV Nova stačilo projít parkoviště u nákupních center, kde stále nebyl problém najít auta na letních gumách. Argumentem rozhodně není to, že teploměr ukazuje plusové hodnoty, ani že řidič nevyjede z města.
"Musí zvážit denní dobu, ve které třeba vyjíždí do práce, kdy už letní pneumatika ztrácí svoje vlastnosti, zejména přilnavost k vozovce, a výrazně prodlužuje vozidlu brzdnou dráhu," upozorňuje koordinátor BESIP Zlín Zdeněk Patík.
Ovšem jízda na zimních pneumatikách, které už něco pamatují, může být také záludná. "Pneumatika starší čtyř let bohužel už ztrácí vlastnosti nové zimní pneumatiky, protože její směs v podstatě ztvrdne," upozorňuje automechanik David Stojan.
Směs pryže k výrobě zimních plášťů navíc obsahuje siliku, zlepšující přilnavost k povrchu, někdy i přírodní oleje. Ty časem mizí, pneumatika je tvrdá a už se nechová se jako zimní.
Někdo chce zase ušetřit bezpečně, proto jezdí na univerzálních pneumatikách. Celoroční pneumatiky jsou podle zákona v pořádku, ale v našich podmínkách mohou být nebezpečné.
"Univerzální pneumatika je bohužel kompromis mezi letní a zimní pneumatikou, pro jízdu v podmínkách české zimy se ty pneumatiky ale nehodí," varuje automechanik Stojan.
Teplotně nadprůměrné počasí podle meteorologů končí a lednové teploty by se měly vrátit do normálu. Snad ubude i hazardérů na letních dezénech.
Aktuální předpověď počasí
Sledujte aktuální předpověď počasí v České republice i ve vašem kraji.