Taky v zimě nejdřív nastartujete a pak teprve dlouze čistíte svoje auto od čerstvě napadaného sněhu? Nebo snad sedíte uvnitř a čekáte, až vám led na oknech povolí od rozehřátého topení? Děláte velkou chybu!
V mrazivém počasí je potřeba studený motor zahřát. Ale určitě ne tím, že ho necháte několik minut běžet na volnoběh.
Německý autoklub ADAC varuje, co všechno se může stát:
- Opotřebení motoru: Než se auto rozehřeje, samo si míchá bohatší směs paliva. A to při dlouhém stání škodí hlavně zážehovým motorům. Neodpařený benzín se dostává přes písty do olejové vany, zhoršuje kvalitu oleje a vy výsledku tak vede k většímu opotřebení. Narušuje i vrstvu mazání na stěnách pístů a válců, kterou ztuhlý olej nestíhá nahradit, což taky rozhodně neprospívá. A navíc si při volnoběhu neprohřejete olej v převodovce.
- Vysoká spotřeba: Auto si mixuje bohatší směs, takže spotřeba samozřejmě stoupá, i když stojíte. Při studeném motoru je nejvyšší.
- Pokuta až 2000 korun: Ano, pokud necháte běžet motor na volnoběh, můžete vyfasovat i pokutu za zbytečné znečišťování ovzduší a hluk. Pamatuje na to zákon. U nás za to hrozí na místě až 2000 korun, i když policejní hlídky tohle většinou řeší jen na udání. V zahraničí na to ale můžou být háklivější, třeba v Německu nebo Rakousku hrozí pokuta až 150 eur.
- Delší zahřívání: Při volnoběhu se olej v motoru zahřívá mnohem pomaleji než během jízdy. A taky topení začne hřát později. Když je venku 10 pod nulou, olej bude mít i po čtyřech minutách -7 ° C a z ventilátoru půjde pouze vlažný vánek s teplotou kolem 13 ° C.
Takže, jak postupovat správně? Nechte motor běžet zhruba 30 - 40 vteřin. Olej dostatečně pronikne všude, kam má. Pak odborníci doporučují pomalou jízdu.
Delší postávání s nastartovaným motorem vašemu autu neprospívá, je to dávno překonaný přežitek z dob, kdy auta měla karburátor a řidiči si museli hrát se sytičem. Dnes už se s tím setkáte u opravdu starých vozů, maximálně u "veteránů" z raných devadesátek.
Novějším autům mnohem víc prospěje zahřívací jízda. Ta by prvních pět až deset minut (či 10 kilometrů) měla být pomalá a klidná, olej v pohonném ústrojí a jednotlivé komponenty se postupně prohřejí. Rozhodně žádné přehnané vytáčení do otáček, bude stačit je držet kolem 2500 ot/min. Jinak si studený motor ničíte ještě víc!