Zimní kolapsy na dálnici D1 znovu rozvířily debatu o ceně dálničních známek. Měli by řidiči za postávání v kolonách skutečně platit plnou cenu za roční dálniční známky, nebo by jim stát měl dát slevu? Co si myslíte vy?
Poslanci by měli zavázat vládu a ministra dopravy, aby kvůli náročné modernizaci dálnice D1 připravil zlevnění roční dálniční známky. Tak zní návrh, který po prosincovém kolapsu na D1 oprášil poslanec a čelen rozpočtového výboru za ODS Jan Skopeček. Sněmovna by se k němu mohla vrátit na probíhající schůzi.
“Je nemravné chtít od motoristů vedle spotřební daně z benzinu, DPH z benzinu a silniční daně, kterou platí podnikatelé, ještě 1500 korun za dálniční známku za to, aby stáli v kolonách jak při prvním sněhu, tak v létě,“ vysvětluje Skopeček.
Slevu už navrhoval v létě 2017 kvůli kolonám u opravovaných úseků D1 a na dalších tazích. Dokonce tvrdil, že by kupón měl být úplně zadarmo. Sněmovna to smetla ze stolu.
Ani v prosinci poslanci návrh do programu nezařadili. Teď to ale ODS nejspíš zkusí znovu. Na dnešním zasedání sněmovny chce Skopeček navrhnout zavázek pro ministra dopravy Dana Ťoka (ANO), aby se cenou dálničního kuponu zabýval, píše web Aktuálně.cz.
Sleva by se podle návrhu nesnižovala už letos, protože známky jsou dávno v oběhu, návrh počítá se slevou na rok 2020. Rozhodnutí je ale na vládě.
Stát ročně vybere za známky kolem pěti miliard korun. Návrh neříká, kolik by měla být sleva, ale Skopeček v prosinci mluvil o pětistovce. Tím by státní kasa přišla o stovky milionů. Další variantou, je odstupňovaná sleva podle počtu opravovaných úseků nebo dočasné vyjmutí D1 či jednotlivých částí z placených dálnic.
Ministerstvo dopravy ale zatím současnou cenu hájí. Prý ji už čtyři roky drží nízko, právě kvůli problémům souvisejících s modernizací D1. Jinak by známka byla dražší.
Co si myslíte vy?