Pokuty za rychlou jízdu po českých dálnicích vydatně plní městské kasy. Radary na D1 si moc pochvalují ve Velkém Meziříčí, Vlašimi, Benešově i v Jihlavě. Hříšníci z D8 zase přispívají do rozpočtu Lovosic. A na jaře se na řidiče chystá další podobná past.
Milionové částky přibývají do rozpočtů některých českých měst díky neukázněným řidičům na dálnicích. A vybírat se bude dál.
Na D1 probíhá úsekové měření během modernizace jednotlivých úseků dálnice. I vloni se měřilo tam, kde byla omezená rychlost na 80 km/h. A třeba Jihlava si během měsíce a půl měření u Velkého Beranova vydělala přes šest milionů korun! Do pasti se chytilo přes osm tisíc hříšníků, v průměru 200 denně! Vybírá se paušálně tisícovka, takže radnice počítá s výsledným příjmem osm miliónů. Jihlava si radary nakupovala sama, náklady na pořízení měřicího systému byly 1,6 miliónu.
Ve Velkém Meziříčí podobně vybrali na pokutách ještě víc. K 10. lednu měli na dvou městských účtech dokonce okolo 25 miliónů. Úsekové měření tam, na rozdíl od Jihlavy, zajišťuje ŘSD jako správce dálnice. Bohatne však město, které kompletně převzalo agendu vybírání pokut.
A částka poroste i letos. ŘSD totiž plánuje úsekové měření na D1 u Velkého Meziříčí hned na třech místech. Dva budou mezi sjezdy Velké Meziříčí - západ a Velké Meziříčí – východ. Jeden blíž u Jihlavy, opravovat se má úsek Měřín – Velký Beranov.
V Humpolci vloni inkasovali za měření na úseku Hořice – Koberovice. A letos se mohu těšit znovu: opravovat se bude další úsek před Humpolcem. Na provoz ve zúžení na opravovaných úsecích D1 budou dohlížet kamery už čtvrtým rokem.
Stejným způsobem na opravované D1 vydělal vloni Benešov, kamery na D1 mezi Ostředkem a Šternovem nachytaly jenom za první den zhruba 300 řidičů, kteří překročili povolenou rychlost! A výrazné zisky hlásili v minulosti i z Rosic či Vlašimi.
Nové měření na D8
Úsekové měření ale není výsadou D1. Od loňského září se měří i v tunelech Prackovice a Radejčín na dálnici D8. Přestupky pokutuje městský úřad v Lovosicích, který za tu dobu vybral přes 4,5 milionu korun. Chytilo se zhruba 6500 řidičů. “Rekordman“ tam na povolené osmdesátce svištěl 181 km/h.
A Lovosice inspirovaly další severočeské město. Vybírat na D8 letos začne i Ústí nad Labem, a to za překročení rychlosti v tunelech Panenská a Libouchec.
Šéf dopravní policie Tomáš Lerch řekl Českému rozhlasu Sever, že měřit se bude od začátku letní motoristické sezony, tedy od června.
Ústecký magistrát dosud agendu převzít nechtěl s tím, že dokázat řidičům překročení povolené rychlosti je povinností policistů. Stejně znělo i stanovisko kraje, podle kterého má dopravní policie určit viníka, a ne pouze předávat úřadům záznamy z kamer a radarů. Nakonec se ale radnice s policií dohodla.
“Ten systém bude nastavený stejně jako na území celé České republiky, ať už to jsou dálniční tunely nebo rekonstruované úseky dálnice D1 – bude zde umístěn automatizovaný systém, který bude měřit rychlost, a následně budeme zcela automatizovaně předávat jednotlivé přestupky k řešení v rámci režimu objektivní odpovědnosti na magistrát měst Ústí nad Labem,“ dodal pro Český Rozhlas Lerch.
Za pokuty v tunelu Valík na dálnici D5 už několik let inkasují malé Přeštice, na jejichž území tunel stojí. Ročně si přilepší o zhruba 1,5 milionu korun.
Pro města znamená vybírání pokut navýšení agendy a nabírání úředníků. Složitější a zdlouhavé je také dohledávání a vymáhání pokut od cizinců, kterých se do českých pastí chytí dost. I tak se ale městům měření a zajištění výběru pokut bohatě vyplatí. Radnice slibují prostředky proinvestovat na stavbách a opravách vlastních silnic, chodníků nebo dětských hřišť.