Motoristé mají možná poslední měsíce na to, aby si koupili levnější ojetý vůz. Snaha o snížení emisí a vývoj ekologičtějších, případně i elektrických pohonů zdraží nová auta. Podle odborníků ale postupně budou muset zdražit i autobazary.
Že si za nová auta připlatíme je už nějaký čas jasné. Auta se kvůli tomu budou i méně prodávat. Podle odborníků to pro českou ekonomiku a peněženky zákazníků neznamená nic dobrého.
"Společnost Volkswagen se snaží využívat různé zdroje ke snižování nákladů, nicméně je jasné, že tím nepůjde kompenzovat rostoucí požadavky na investice spojené se snižováním limitů CO2," sdělil šéf prodeje Volkswagenu Herbert Deiss.
Zdražování nových aut se podepíše i na ojetinách. O ty je aktuálně obrovský zájem. Loni se jich v republice prodal rekordní počet a to téměř 770 tisíc. Na pořízení levnějších vozů v autobazarech je podle odborníků ideální doba.
"Máme jeden trend ke zdražování ojetin a ten spočívá v tom, že nová auta kvůli eko předpisům jsou stále složitější a lidé v bazarech paradoxně jsou ochotni víc připlatit za starší auta," sdělil provozní ředitel AAA auto Petr Vaněček.
Zvyšování cen se obávají i majitelé menších autobazarů. "Bojíme se, že budeme muset zdražit, ale budeme se snažit zákazníkům držet cenu stále příznivou," vysvětlil jednatel Silvercars Jaroslav Vitek.
"Tím, že budou vyšší pořizovací ceny nových vozů, budou vyšší i výkupní ceny vozů a následně i prodej ojetin," uvedl majitel autobazaru Autoslaný Jiří Hruška.
Cena za starší auto v bazaru se během pár měsíců může vyšplhat i o několik tisíc korun. Některé z autobazarů možná budou muset skončit, jednoduše si na sebe nevydělají.
"Myslím si, že některých autobazarů se toto dotkne, že některé menší autobazary pravděpodobně budou muset kvůli tomu zavřít," doplnil Vitek.
Zdražování může znamenat problém i pro automobilky. "VW třeba uvádí, že by mohl v reakci na to zdražování a oslabení poptávky propustit 100 000 lidí," sdělil hlavní ekonom Czech Fund Lukáš Kovanda.