Bodový systém i výše pokut se změní. Ministerstvo dopravy chce zvýšit bezpečnost silničního provozu a revize trestání přestupků k tomu má přispět. V řadě případů policie přitvrdí, ale některé banální přestupky bude trestat i mírněji. Podívejte se jak.
Nový sazebník pokut a upravený bodový systém má lépe odpovídat závažnosti prohřešku. Policie dostane víc možností, jak vyřešit přestupek na místě a také jak okamžitě vyloučit z provozu řidiče, kteří postrádají základní předpoklady pro řízení.
Sazebník bude mnohem přehlednější. Místo současných sedmi sazeb pokut, budou jen čtyři.
Pokuty udělené na místě mají být pevně dané, aby byl postup policistů jednotný a systém nenahrával korupci, vysvětluje ministerstvo dopravy v návrhu novely silničního zákona.
Zároveň mají být pokuty udělovaná na místě výrazně nižší než ty ve správním řízení, což má být motivace k okamžitému vyžízení přestupku. Tresty ve správním řízení většinou přitvrdí.
"V případě způsobení dopravní nehody se bude sazba pokuty navyšovat na dvojnásobek,“ dodává ministerstvo.
I samotný bodový systém se má zjednodušit. Místo stávajících pěti pásem, budou jen dvě: 6 a 4 body. Třetí sazba bude nulová.
Za nejzávažnější přestupky mají řidiči dostat tolik bodů, aby platilo pravidlo “dvakrát a dost“. Jakmile hříšník takový přestupek zopakuje, přijde o všechny body a tím i na rok o řidičák.
“U méně závažných přestupků se pokuty sníží. Například překročení rychlosti o 10 km/h, kdy dnes jsou dva body, snižujeme na nulu. Mírnější budou pokuty u špatného parkování, zapomenutí dokladů nebo nerozsvícených světel. U těchto přestupků ponecháme u blokové pokuty rozpětí nula až 1 500 korun, aby policisté měli prostor pro to řidiče na přestupek upozornit a u nejméně závažných řešit domluvou,“ dodává ministr dopravy Dan Ťok.
Návrh novely čeká během února připomínkové řízení, pak by ji měli dostat na stůl poslanci.
Podívejte se na přehled navrhovaných změn: