Zhruba tři měsíce sestavovali učni ze Střední průmyslové školy v Třebíči náklaďák Tatra Phoenix, který bude sloužit jako sypač na Vysočině. V pondělí ho poprvé nastartovali v areálu Tatry v Kopřivnici. Prošel učňovský projekt tvrdým zatěžkávacím testem?
Dostali v několika zásilkách stovky dílů, včetně komponentů unikátního tatrováckého podvozku s centrální nosnou rourou, kabiny a motoru s převodovkou. Pak z nich během praktické výuky stavěli obrovský náklaďák.
"Byli jsme z toho všichni diví, protože to bylo něco, co jsme v životě nezažili, a něco, co nezažijeme, protože takové věci, takový projekt je pro nás všechny snem," řekl za studenty Michal Mejzlík.
Deset učňů oboru opravář zemědělských strojů z třebíčské průmyslovky dávalo dohromady Tatru Phoenix 4x4 zhruba tři měsíce přímo v dílnách správy silnic z Vysočiny. Tam taky fungl nová tatrovka bude sloužit, dostane speciální nástavbu a vyjede na silnice jako sypač.
"U nás na škole už jsme stavěli sportovní vozy nebo traktor, ale tohle byla opravdová výzva. Někdy koncem září na tom kluci začali dělat. Stavěli to do kupy postupně, podvozek, šasi, motor, převodovku, kabinu, rozvody, vzduchotechniku a tak dál. Chodili tam dvakrát týdně," popsal ředitel školy Zdeněk Borůvka.
V pondělí absolvoval studentský náklaďák testy přímo v Kopřivnici, kam ho převezli na přívěsu. “Nic na tom nebylo těžké, akorát jediné, co jsme se zdrželi, bylo s motorem a s kabinou. Tu jsme museli usazovat venku, protože nám nevyhovovala výška dílny, ale jinak nebyl žádný problém," řekl Mejzlík.
“Je pravda, že měli za sebou chlapy z Tatrovky, to znamená, když to stavěli a narazili na něco, tak jim poradili, řekli, takhle jo, takhle ne. V každém případě pro ně skvělá zkušenost. Fakt mám obrovskou radost, že kluci jsou spokojení, jsou nadšení, dělali něco, co je baví," doplnil ho ředitel.
Oranžový Phoenix prošel standardní diagnostickou kontrolou, jako všechny vozy vyrobené v kopřivnické továrně. Pak ho učni poprvé nastartovali a profíci ho otestovali v náročném terénu kopřivnického polygonu.
Kontrola proběhlo v pořádku. Studenti i jejich školitelé z kopřivnické automobilky odvedli dobrou práci.
Nový Phoenix pro silničáře pořídil Kraj Vysočina, díky propojení s projektem Tatra do škol vynaložené veřejné peníze zároveň pomohly zkvalitnit výuku středoškoláků. Navázat by měla spolupráce s dalšími školami a kraji. “Projekt nemá v Česku obdoby. Kraj Vysočina byl první a dalším krajům se to zalíbilo. Chceme podpořit technické vzdělávání u nás, protože kvalitních odborníků v technických oborech je velký nedostatek. Studenti si díky tomuto projektu mohou přímo vyzkoušet, jak se tatrovky vyrábějí a zároveň se seznámit s jejich unikátní konstrukcí,“ doplnil obchodní ředitel Tatra Trucks Petr Hendrych.