Někdo se letních pneumatik nemůže dočkat, jiní zase otálejí s výměnou až do letních teplot. Máme pro vás několik tipů, jak s pneumatikami nakládat.
"Povinnost pro zimní pneumatiky končí 31. března. I kdyby po tomto datu byla na silnici souvislá vrstva sněhu nebo ledu, už nemůžete být za letní pneumatiky pokutováni. To se ale netýká úseků označených dopravní značkou Zimní výbava. Těchto úseků je v ČR 103 a musíte mít na nich zimní obutí celoročně nebo podle platnosti upravené dodatkovou tabulkou," říká Pavel Foltýn z Auto ESA.
Proč přezouvat na letní?
Zákon žádnou povinnost přezouvat na letní pneumatiky neukládá. Vyplatí se to ale z několika důvodů. Vyhřátá silnice zimní pneumatiky nadměrně opotřebovává. Letní pneumatiky dobře odolávají i rozpálenému asfaltu, přesněji vedou vůz ve stopě, mají nižší hlučnost a snižují spotřebu.
Kdy tedy přezout?
Letní pneumatiky začínají fungovat při teplotách vyšších než 7°C. K rozhodnutí pomůže dlouhodobá předpověď počasí. Rozhodovat se možná budete také podle stavu vašich zimních pneumatik. Pokud budou mít vzorek 4 mm a méně, pro příští zimu už s nimi nepočítejte. Můžete je tedy "dojet" až na zákonem stanovené minimum 1,6 mm u letních pneumatik. Ale pozor, v porovnání s letními pneumatikami budou mít horší přilnavost. Odborníci proto tuhle variantu nedoporučují, není ekonomické ani bezpečné.
Označte si zimní pneumatiky
V servisu si nechte zimní pneumatiky označit, aby bylo jasné, na které straně byly nasazeny. Má to dvě výhody. Při zjištění nerovnoměrného opotřebení, například při manipulaci, budete vědět, kterého kola se problém týká. Na podzim zase budete vy i mechanik vědět, kam kterou pneumatiku vrátit. Pneumatiky se směrovými dezény se nepřehazují na druhou stranu vozu. Maximálně se mění přední za zadní na stejné straně. V pneuservisech s tím mají zkušenosti, přezutí tedy raději svěřte jim.
Jak skladovat zimní pneumatiky?
Před uskladněním je vhodné opláchnout důkladně pneumatiky vodou a nechat je vysušit. Nejlepší místo pro uskladnění je garáž, suchý sklep nebo kůlna. Pokud pneumatiky měníte i s disky, vyskládejte je na sebe do komínku na čistou a hladkou plochu. Občas byste měli kola v komínku proházet, aby celé léto nezůstalo dole pod největší váhou pořád to samé. Nebo ještě lépe: pověste kola na tyč, která bude procházet středem ráfku.
Pokud gumy skladujete bez disků, je rozhodně lepší skladovat je nastojato a zhruba jednou za měsíc je pootočit, aby nezůstávala zatížená pořád stejná část běhounu. Ideální je postavit gumy do stojanu se dvěma příčkami, aby byl zatížené jen ve dvou bodech.
Každopádně je není vhodné vystavovat vlhkosti ani přímému slunci, aby nezpuchřely. Ideální je chlad, sucho a přítmí.
"Zásadní vliv na chování letní pneumatiky na mokru má hloubka dezénu. Čím širší je pneumatika, tím hlubší potřebuje vzorek, aby nedošlo k aquaplaningu. U rychlých vozů se proto doporučuje vyřadit letní pneumatiky dříve, než dosáhnou zákonných 1,6 mm," radí Pavel Foltýn z Auto ESA.