Hledáte nejúspornější auto v dané třídě? Podívejte se na velké srovnání, které pravidelně zveřejňuje německý automotoklub ADAC. Podle výsledků měření spotřeby i emisí sestavuje žebříček deseti nejméně žíznivých benzínových modelů v každém segmentu – od těch nejmenších až po vyšší třídu. A vypočítává také náklady na provoz daných aut.
Německý ADAC srovnal benzínové modely podle výsledků, které dosáhly v testech WLTP, tedy podle novější a přísnější metodiky měření spotřeby paliva a emisí CO2, která se více blíží běžnému provozu.
ADAC zároveň porovnává ceny uvedených modelů v základní výbavě a vypočítává náklady na kilometr provozu u každého auta. Bere v úvahu, jak rychle ztrácí hodnotu na trhu, kolik stojí pojištění, pravidelný servis a výměna pneumatik a samozřejmě počítá i náklady na benzín.
Škodovky dominují srovnání hlavně v nákladech na kilometr jízdy, kde se projevuje i jejich nižší pořizovací cena oproti konkurenci.
Údaje ADAC aktualizuje čtvrtletně, tohle jsou poslední výsledky (u každého modelu je vedena vždy spotřeba benzínu na 100 km a emise CO2):
Mini a malá auta
Při porovnání nákladů na provoz vede Škoda Citigo: zhruba 7,5 Kč na kilometr.
Až za ní jsou Seat Mii a VW up! (zhruba 8 Kč/km), Mazda 2, VW Polo a Škoda Fabia už se blíží devíti korunám na kilometr, následují Seat Ibiza (9,3 Kč/km) a Audi A1 (9,5 Kč/km), u Seatu Arona ADAC vypočítal náklady v přepočtu na necelých 9,9 Kč/km (náklady u VW T-Cross zatím chybí).
Nižší střední třída
V přepočtu nákladů na kilometr provozu opět vede Škoda. Konkrétně Rapid s 10 Kč/km.
Následné pořadí: Seat Leon (10,5 Kč/km), VW T-Roc (11,2 Kč/km), VW Golf (11,5 Kč/km), VW Golf Sportsvan (12 Kč/km), Audi Q2 (12,5 Kč/km), Audi A3 (13 Kč/km) a oba Mercedesy, u kterých se náklady pohybují v přepočtu kolem 13,8 Kč na kilometr (u nového modelu Škoda Scala zatím výpočet chybí).
Střední třída
Při výpočtu nákladů na kilometr drtí konkurenci Škoda Octavia s 11 Kč/km. U Škody Kodiaq ADAC vypočítal náklady v přepočtu na 13,5 Kč/km.
Stejně jako Kodiaq je na tom Mazda 6, VW Passat už se blíží 15 Kč/km a ostatní vozy už tuto hranici přesahují, hlavně kvůli pořizovací ceně luxusních značek: Audi TT (15,4 Kč/km), Audi A4 (15,5 Kč/km), Mercedes SLC (15,9 Kč/km), Mercedes C 180 (16,9 Kč/km), Audi A5 (17,2 Kč/km) a BMW 330i (18 Kč/km).
Vyšší a vyšší střední třída
V porovnání nákladů na kilometr jízdy žádná změna, opět vychází nejlépe Škoda. Pochopitelně hlavně kvůli výrazně nižší pořizovací ceně v porovnání s ostatními vozy v žebříčku. Vždyť většina z nich je dvakrát tak dražší než Superb, což srovnání nákladů v této třídě už dost zkresluje:
Škoda Superb (13,4 Kč/km), VW Arteon (15,6 Kč/km), Audi A6 (21 Kč/km), BMW 520i Touring (21,4 Kč/km), Porsche 718 Cayman (22 Kč/km), Volvo V90 (23 Kč/km), Audi A7 Sportback (23,4 Kč/km), Mercedes E350 (24 Kč/km), BMW 630i Gran Turismo (24,1 Kč/km) a Mercedes CLS 350 (24,7 Kč/km).