Benzínové motory, nízký nájezd kilometrů, vysoký stupeň výbavy. Taková auta hýbou českým trhem ojetin. Roste poptávka i nabídka. A vysokým tempem roste hlavně zájem o půlroční vozy, které mají najeto okolo devíti tisíc kilometrů.
Zánovních aut na českém trhu s ojetinami během prvního letošního čtvrtletí přibylo, jsou mladší a mají nižší nájezd. “Zánovní automobily se na trhu nabízí stále mladší, což koresponduje i s poptávkou v našich autocentrech,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel skupiny Aures Holdings, která provozuje značku Mototechna specializující se právě na zánovní ojeté vozy.
Stále víc zájemců objevuje cestu, jak ušetřit – zánovní auta jsou na trhu výrazně levnější než ta úplně nová. Podle analýzy skupiny Aures Holding se dá aktuálně ušetřit víc než třetina z původní ceny. Přitom takový vůz nemusí mít moc najeto. “Vysokým tempem roste především zájem o půlroční vozy, které mají najeto okolo devíti tisíc kilometrů. Vozy jsou stále v záruce od výrobce, ale jejich cena je často až o čtyřicet procent nižší než v případě nových automobilů,“ potvrzuje Petr Vaněček.
Nájezd kilometrů i věk u zánovních vozů (do čtyř let stáří) nabízených na českém trhu tak postupně klesá. Průměrný údaj na počítadle klesl o 6,7 % na 14 240 najetých kilometrů. Nejčastější stáří u nabízených zánovních ojetin je jeden rok, vyplývá z analýzy Aures Holdings.
Vyšší poptávka ale zároveň tlačí cenu nahoru. Nejčastější cena těchto automobilů stoupla o zhruba šest tisíc korun na 454 900 korun. “Ale to je vzhledem k implementaci nejrůznějších technologických a bezpečnostních vymožeností a smart technologií pochopitelné,“ podotýká Vaněček.
Celkově český trh se zánovními ojetinami prochází razantním oživením. Počet inzerovaných ojetých vozů do 4 let stáří s nízkým nájezdem a vysokým stupněm výbavy se během prvního čtvrtletí vyšplhal na 32 028, proti poslednímu čtvrtletí loňského roku vzrostl o 7,3 %.
Roste hlavně nabídka benzínových aut - v prvním čtvrtletí roku o 12,7 %, což znamená šest a půl krát rychleji než nabídka dieselů.
Nejvíce vozů bylo inzerováno tradičně v Praze (11 985), nejméně pak v Karlovarském kraji (510).
Naopak dovoz zánovních ojetých automobilů ze zahraničí v posledních měsících stagnuje nebo klesá. “Dovoz zánovních automobilů do ČR klesá na úkor starších ojetin, které se k nám stále hojně dováží. Novější nebourané dovozovky nemohou svojí cenou konkurovat tuzemským automobilům s prokazatelnou historií,“ doplnil Vaněček.
V nabídce zánovních automobilů na českém trhu vedla jednoznačně značka Škoda s modely Rapid, Fabia, Octavia a Superb. Dalšího zástupce, Citigo, má tuzemský výrobce na sedmém místě. Pátou pozici drží Hyundai i30. Na šestém a osmém místě se umístily Golf a Passat od Volkswagenu. Na devátou příčku se dostala Kia Ceed a desítku uzavírá Škoda Kodiaq.