Nebezpečné airbagy může mít v USA 12,3 milionu aut. Vyplývá to ze zprávy amerického Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA), který rozšířil dosavadní vyšetřování a hodlá vozy prověřit.
Airbagy od výrobce TRW Automotive Holdings můžou selhat. Úřady v USA proto prověří miliony aut, aby vyloučily riziko. Zatím však nenařídily jejich povinné svolávání do servisů.
Co hrozí?
Řídící jednotku airbagů můžou při nehodě ovlivnit nežádoucí elektrické signály. Podle NHTSA hrozí poškození obvodů a airbagy se pak při nárazu nenafouknou. Vyšetřovatelé teď mají vyhodnotit citlivost řídicích jednotek a také další okolnosti, které by mohly nafouknutí airbagů zabránit.
Jakých aut se riziko týká?
Ovládání airbagů původně vyrobila firma TRW Automotive Holdings, kterou od roku 2015 vlastní německá společnost ZF Friedrichshafen. Výrobce dodával díly pro několik automobilek, takže úřady ve Spojených státech budou muset kvůli potenciálně vadným airbagům prověřit až 12,3 milionu vozů. Konkrétně jde o auta značek Toyota, Honda, Kia, Hyundai, Mitsubishi a Fiat Chrysler z modelových let 2010 až 2019.
Oběti vadných airbagů?
V USA může mít závada na svědomí až osm úmrtí při dopravních nehodách. Vyšetřování bylo zahájeno předloni, kdy byly hlášeny dvě havárie, jedno úmrtí a dvě zranění připisovaná vadným airbagům. Úřady chtěl původně prověřit 400 tisíc aut.
Vyšetřovatelé ale přišli na další dvě nedávné havárie vozů Toyota Corolla, při kterých se airbagy nenafoukly. Jeden člověk při nich zemřel.
S prověřováním airbagů a svoláváním aut zatím začaly automobilky Hyundai, Kia a Fiat Chrysler. Hyundai a Kia s problémem spouštění airbagů spojují čtyři úmrtí, Fiat Chrysler pak tři. Po zjištění souvislosti firmy svolaly ke kontrole celkem 2,5 milionu aut.
Také Toyota vzkázala, že spolupracuje s úřady, provádí vlastní vyšetřování a podnikne “patřičné kroky“.
Spolupráci s úřady potvrdil i německý výrobce airbagů.
Nejde o první problém
Automobilovým průmyslem před lety zahýbala kauza “zabijáckých“ airbagů už zkrachovalé japonské firmy Takata, po které následovaly nejrozsáhlejší svolávací akce v historii. Ještě vloni úřady varovaly, že mnoho ohrožených vozů jejich majitelé stále nenechali zkontrolovat.
Hlavním problémem byly takzvané nafukovače airbagů Takata s nestabilní chemickou sloučeninou, která za určitých podmínek mohla nečekaně explodovat a vystřelit do kabiny nebezpečné střepiny.
Airbagy Takata montovala do svých vozů celá řada automobilek, po celém světě s nimi na silnici vyjelo hodně přes 100 milionů aut. Vybuchující airbagy mají tragickou bilanci: celosvětově je jim připisováno přes 20 obětí a 200 zraněných.