Kauza "zabijáckých" airbagů Takata trvá několik let, japonský výrobce už vloni zkrachoval, přesto po světě stále jezdí miliony aut, jejichž posádce hrozí nebezpečí. Úřady znovu varují majitele starších vozů, aby se ujistili, že nepatří do rizikové skupiny.
Airbagy Takata, které mohou nečekaně explodovat, montovala do svých aut celá řada automobilek, po celém světě s nimi na silnici vyjelo hodně přes 100 milionů vozidel. Kauza se týká značek Audi, Ford, Chrysler, Volkswagen, BMW, Toyota, Mazda, Nissan, Subaru a dalších.
A zdaleka ne všechny už jsou mimo nebezpečí.
Australské úřady nedávno poslaly povinně do servisu dalších 1,1 milionu aut stále vybavených airbagy japonské značky. Podle australského vládního úřadu pro ochranu spotřebitelů půjde během svolávací akce celkově o čtyři miliony aut do roku 2020.
Na stále aktuální riziko teď upozorňuje i americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA). Podle něj bylo dosud zkontrolováno pouze 42 % aut, kterých se nebezpečí může týkat! To znamená, že po silnicích jezdí miliony vozů, jejichž majitelé si dosud rizikové airbagy nenechali prověřit nebo vyměnit.
Jen v USA jde od začátku kauzy přibližně o 50 milionů airbagů ve 37 milionech aut od 19 různých výrobců.
Podle nedávných zpráv bude do konce příštího roku kvůli airbagům Takata po celém světě svoláno do servisů už 125 milionů aut. Jde tak bezesporu o největší svolávací akci v historii.
Hlavním problémem jsou takzvané nafukovače airbagů Takata. Je v nich chemická sloučenina, která je nestabilní a za určitých podmínek (delší vystavení horku) může náhle explodovat. Nafukovače navíc při výbuchu můžou vystřelit do kabiny kovové střepiny.
Vybuchující airbagy mají tragickou bilanci: celosvětově je jim připisováno 18 obětí a 180 zraněných, další zdroje hovoří dokonce už o třiadvaceti mrtvých a 290 zraněných.
Australské i americké úřady znovu varují motoristy, aby kauzu nepodceňovali, i když se táhne roky. A vyzývají automobilky, aby zveřejnily plány na výměnu zbývajících rizikových airbagů a důsledně je dodržovaly. Jinak jim hrozí vysoké pokuty. V Austrálii třeba 1,1 miliónu australských dolarů (18,3 miliónů korun) za každý nevyměněný kus.
Kauza se týká vozů vyrobených v modelových letech 2002 až 2015. První problémy s airbagy se objevily už v roce 2007. Vloni výrobce airbagů a bezpečnostních pásů Takata vyhlásil bankrot, protože musí kvůli kauze vyplatit miliardy na odškodném a pokutách.
V Česku se potenciální nebezpečí týkalo řádově tisíců aut, i když Takata se dušovala, že v našich klimatických podmínkách k výbuchu dojít nemůže. Přesto si i čeští řidiči v předešlých letech nechávali airbagy zkontrolovat, případně vyměnit. Svolávaly je autorizované servisy nebo je obesílalo ministerstvo dopravy, které majitele hledá v registru vozidel a prověřuje i auta dovezená ze zahraničí.
Obecně platí: Nejjednodušší cestou, jak zjistit, zda se vás týká některá svolávací akce, je zavolat do značkového servisu a ověřit si to podle VIN čísla. Některé značky mají možnost ověření i na webových stránkách. Vyhledávat je možné i v databázi na www.svolavacky.cz.