V aukční síni Sotheby's v Londýně je k vidění klenot - nejstarší model Porsche. Podivné maličké auto, které bylo vyrobeno v roce 1939, půjde už za pár týdnů do dražby. Vůz patřil zakladateli značky. Podle odhadů by se mohl prodat v přepočtu za víc než 460 milionů korun. A dost možná bude ještě dražší. Pro znalce jde o opravdový unikát.
Jediný přeživší zástupce svého druhu - tak o nablýskaném světle zeleném veteránovi mluví zaměstnanci britské aukční síně Sotheby´s. Auto, které letos slaví jubilejních 80 let, změní co nevidět svého majitele. Půjde totiž do dražby.
“Právě se díváme na 60 K10, známou jako Porsche typu 64, jejíž výroba probíhala v dílně ve Stuttgartu v letech 1939 až 1940. Bylo navrženo pro závod Berlín - Řím, který se ale nikdy neuskutečnil kvůli vypuknutí druhé světové války,“ říká specialista na vzácné kousky stuttgartské značky Andy Prill.
Typ 64 s lehkou hliníkovou karoserií, aerodynamickými tvary a velkou palivovou nádrží byl konstruován tak, aby byl schopný zvládnout trať dlouhou 1500 kilometrů. Porsche je o to cennější, že jeho majitelem byl legendární zakladatel značky a rodák z Liberce Ferdinand Porsche. V jeho díle později pokračoval i syn Ferry.
Vyrobeny byly jen tři kusy. A to ručně podle dřevěné makety.
První vůz po zrušení závodu propadl Říši a později havaroval. Druhé vyrobené auto sloužilo jako testovací, jenže američtí vojáci ho po válce zničili, když mu drsně uřízli střechu, aby z něj byl kabriolet. Třetí a poslední kus využíval ho Ferdinand Porsche osobně.
A právě tento kousek teď míří do aukce.
Obecně se za první Porsche považuje až model 356, přezdívaný jako Model One. O tom, že měl předchůdce, se moc neví.
“To auto má obrovskou výpovědní hodnotu. Jedná se o vůbec první model Porsche. To auto představuje opravdový kus historie,“ prohlašuje automobilový expert aukční síně Sotheby's Marcus Gorig. “Bez typu 64 by nebylo žádné Porsche 356, žádný model 550, žádná 911,“ dodává.
Oficiální označení vozu znělo Type 60 K10, ale u Porsche se zaběhlo spíš Type 64. Část techniky si vypůjčil od prvního Volkswagenu, lidového vozu, který Porsche stavěl pro Říši. Pod kapotou má vzduchem chlazený čtyřválec o objemu 985 cm3 vyladěný na 32 koní a maximální rychlost 174 km/h.
Rodina Porsche vůz využívala do roku 1948. Dalším majitelem byl závodník Otto Mathé, který s malinkým sporťákem vyhrál několik závodů.
V galerii aukční síně Sotheby´s bude tohle unikátní autíčko k vidění jen do pátku. Pak ho čeká přesun do Kalifornie, kde proběhne dražba v rámci tradiční přehlídky veteránů v Monterey. Zda se zařadí mezi nejdražší vydražená auta světa bude jasné až v polovině srpna.
Dosud drží rekord Ferrari 250 GTO, který se vydražil v přepočtu za více než 1 miliardu korun. V pětici nejdráže vydražených automobilů světa je kromě dalších Ferrari jen Mercedes-Benz W196, který se před pěti lety prodal za téměř 700 milionů korun.