Vysoké podpatky, nebo plandající žabky. Policie eviduje případy, kdy za nehodu mohlo nevhodné obutí řidiče. Za pantofle či řízení naboso mohou hrozit i pokuty. Co říkají předpisy u nás i v dalších zemích Evropy, zjišťoval automotoklub ÚAMK.
Řídíte v horku v pantoflích či žabkách. Riskujete! V některých zemích Evropy za to můžete “vyfasovat” pokutu nebo vám pojišťovna odmítne proplatit škodu v případě nehody.
Nevhodné obutí může být příčinou nehody, pantofel sklouzne, připlete se pod pedál, nedovolí dostatečně sešlápnout brzdu, řidič ztratí kontrolu a následky mohou být i tragické…
V Česku žádný zákon nedefinuje, co je nevhodná obuv. “Je sice pravdou, že žádný předpis nepřikazuje, jaké máme mít obutí, jestliže usedáme za volant vozu. Ovšem tak docela pravda to není, protože předpisy o bezpečnosti práce jasně uvádějí, že pro výkon konkrétní profese musí pracovník používat konkrétní k tomu určený oděv, obutí a případně ochranné pomůcky. Už z toho jasně vyplývá, že pro výkon povolání profesionálního řidiče má řidič používat také vhodné obutí. A tím rozhodně žabky, nebo boty bez paty nejsou,” upozorňuje ÚAMK.
Lidem, kteří řídí v práci navíc může vhodnou obuv “předepsat” zaměstnavatel. “V takovém případě obuté žabky znamenají porušení obecných i vnitropodnikových předpisů, což může platit nejen pro řidiče nákladních vozů, pracovních strojů, ale i osobních firemních aut. V případě prokázání zavinění, podklouznutí nohy v letní obuvi a podobně, může následovat krácení pojistného a další postihy ze strany firmy,” doplňuje ÚAMK.
Jak je to za hranicemi?
Podobně jako u nás může nést po zjištění policie následky za použití nevhodné obuvi i řidič v Maďarsku či Bosně a Hercegovině.
Automotoklub v Itálii upozorňuje, že v případě, kdy policie uvede jako příčinu neexistenci obuvi nebo její nevhodnost, pojišťovna může vymáhat po motoristovi náhradu škody za nedodržení Kodexu silnic. “Ten v článcích 140 a 141 hovoří o tom, že motorista musí být schopen provést všechny úkony a nezbytné manévry, včetně včasného zastavení vozidla v mezích svého zorného pole a před jakoukoliv předvídatelnou překážkou,” popisuje ÚAMK.
Podobné formulace jsou v silničních zákonech v Nizozemsku nebo v Norsku. Ve Švýcarsku silniční zákon (článek 31) uvádí, že řidič musí vozidlo zvládnout tak, aby v případě nebezpečí vhodně reagoval. Pokud jste bosi, těžko můžete vyvinout stejně silný tlak na brzdový pedál, jako v botě, podotýká zástupce švýcarského automotoklubu.
Ve Velké Británii hrozí, že bude řízení v žabkách posuzováno jako neopatrná jízda. V takovém případě hrozí pokuta 100 liber (necelé 3000 korun), ve vážnějších případech dokonce až 5000 liber (přes 140 tisíc korun) a zákaz řízení.
”Neopatrná jízda je většinou posuzována podle dopadu na ostatní. Pokud vás hlídka zpozoruje, jak nepředvídatelně brzdíte nebo zatáčíte, a pak zjistí, že máte nedostatečnou obuv, můžete dodtat pokutu. Pokud způsobíte havárii, pak to může být přitěžující faktor u soudu, který povede k vyšší pokutě nebo delšímu zákazu,” popsal pro deník Sun dopravní expert Neil Greig. Podle dřívějších průzkumů 27 % Britů přiznává, že v létě řídí v žabkách.
Také v Dánsku platí obecné pravidlo, že řidič musí být schopen bezpečně ovládat vozidlo. Zda je bezpečné jet například naboso, může na místě zhodnotit policie. Obdobné znění najdete i ve finských předpisech.
Varuje také Slovinsko. Špatný typ boty podle místního automotoklubu a slovinské policie snižuje schopnost řídit vozidlo. Finální rozhodnutí je ponecháno na policistech.
I na skútru, který si pronajmete na dovolené, se vyplatí mít vhodné boty. Rakouský automotoklub připomíná verdikt Vyššího krajského soudu v Innsbrucku z roku 2012, kdy se projednával případ cestujícího na motorce, který si podle vyjádření soudce způsobil zranění sám, vinou toho, že neměl boty…
Jednoznačný je přístup ve Španělsku. Tamní silniční zákon hned ve třech článcích (3.1, dále 17.1., a 18.1) hovoří o povinnostech řidiče být plně schopen řídit vozidlo, reagovat na nenadálé situace a zabránit možnému ohrožení účastníků provozu. To podle španělských předpisů není možné bez vhodné obuvi. A proto je ve Španělsku nezákonné jezdit v žabkách nebo naboso! “Policie za porušení zákona může uložit pokutu až do výše 80 eur,” připomíná ÚAMK.
“Na trhu je dostatek vhodné pevné obuvi i na léto, kterou si mohou řidiči vybrat a v pohodlí absolvovat i chystanou cestu na dovolenou. Proč tedy riskovat? Je nějaký důvod?” dodávají odborníci ÚAMK.