Dva Češi zemřeli na řeckém poloostrově Chalkidiki poté, co jejich obytný vůz během noční bouře převrátil silný vítr. Z karavanu nezbylo téměř nic. Jak je to možné? Obytné nástavby nejsou na něco takového konstruovány, každý náraz je dokáže doslova rozcupovat. Podívejte se, jak takový obytný vůz dopadne při crash testu.
Obytné vozy nepodléhají stejným bezpečnostním standardům jako osobní auta, většinou neprocházejí nárazovými zkouškami. Křehké nástavby se mohou snadno sesypat jako domečky z karet. Pokud se převrátí, může dojít k tragédii podobné té, která se odehrála v řeckém městě Sozopoli.
Na silnici stačí náraz v rychlosti kolem 64 km/h a obytný vůz se bortí. Ukázaly to nedávné crash testy švédské dopravní společnosti Trafikverket. Nárazovou zkoušku absolvovaly dva obytné vozy – jeden měl kabinu od automobilky a obytný prostor od specializovaného výrobce, druhý měl celou nástavbu integrovanou. A ani jeden nedopadl vůbec dobře.
Při zkoušce poslali oba vozy proti bariéře rychlostí 64 km/h. S ohledem na hmotnost obytných vozů Trafikverket vypočítal, že by to odpovídalo havárii průměrného osobního auta v rychlosti 90 km/h. Test simuloval čelní náraz levou přední částí. V autech byly připoutané figuríny představující čtyřčlennou rodinu.
Ve vozu s originální “dodávkovou“ kabinou by podle společnosti Trafikverket určitě nepřežil řidič, podle následků srážky je ale evidentní, že ani ostatní členové posádky rozhodně nejsou v takovém autě v bezpečí.
V druhém voze je výsledek ještě horší. Plně integrovaná nástavba se po nárazu celá utrhla z podvozku. Je vidět, jak se bortí interiér a létají kusy nábytku a další předměty. Deformační zóny chybí, většina konstrukce je ze dřeva.
Trafikverket apeluje na výrobce obytných automobilů, aby bezpečnosti věnovali větší pozornost. Zároveň jedná s organizací Euro NCAP, která provádí oficiální nárazové zkoušky, aby i testy obytných vozů byly běžnou praxí. Majitele karavanů vyzývá, aby ve vozidlech během jízdy alespoň nenechávali nezajištěné předměty, které by se v případě havárie volně pohybovaly interiérem a zvýšily riziko zranění posádky.