S půjčením auta na dovolené je spojena řada rizik. Jednou z možností, jak se zahraničním autopůjčovnám vyhnout, je vzít si do vlaku vlastní vůz a použít ho až v cizině. Cestování po železnici nabízí službu přepravy automobilu nebo motocyklu do vybraného místa určení. Z České republiky se vypravují autovlaky pouze na Slovensko na trasách Praha – Košice, Praha – Poprad-Tatry a Praha – Humenné. Autovlaky lze však využívat i jinde v Evropě. Jak na to? Podívejte se na rady dTestu.
Těm, kteří neradi řídí na delší vzdálenosti a zejména nechtějí trávit čas za volantem v noci, se nabízí varianta využití autovlaku. České dráhy tuto službu provozují pro cesty na Slovensko.
Po rampě rovnou na vagon
”Funguje to jednoduše. S autem nebo motocyklem najedete na speciálním nádražním terminálu, podobně jako je tomu u trajektů, na upravený vagón. Vyškolený personál připevní naložený automobil k vagónu kovovými držáky. Případný motocykl si vlastními popruhy upevníte podle pokynů zaměstnanců drah. Po noci strávené v lůžkovém voze a vyložení auta z vlaku můžete odpočinutí pokračovat v jízdě svým autem až do cílové destinace,“ říká ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.
“Autovlak je zpravidla složen z vozu pro přepravu aut a doprovodného lůžkového vozu pro pohodlné noční cestování. V nástupní stanici na terminálu autovlaku v určeném čase před odjezdem najedete s vaším autem nebo motorkou na autovůz a nastoupíte do doprovodného lůžkového vozu . Oba vozy pak připojíme k nočnímu vlaku EuroNight. Ve vaší cílové stanici jsou pak vozy odpojeny a opět přistaveny na terminál autovlaku, kde vystoupíte a vyjedete s autem, či motorkou, z autovozu,” popisují službu České dráhy.
Jízdenky kupte včas
V letní sezóně neotálejte s koupí jízdenky. Při objednávání přepravy autovlakem musí cestující uvést své jméno, příjmení, druh vozidla, jeho SPZ, výšku, délku, šířku a další údaje. S sebou je pak potřeba mít osvědčení o registraci vozidla (malý technický průkaz) a doklad totožnosti. Pracovníci drah sepíší při nakládce zprávu o stavu vozidla.
Před ”naloděním“ jsou automobily nebo motorky ještě nafilmovány kvůli případnému poškození a pozdějším stížnostem.
Řidiči musí u auta sklopit zpětná zrcátka, sundat anténu, případně vypnout alarm, aby se nevybila baterie. Motorkáři by měli mít vlastní čtyři popruhy pro připevnění motorky proti pádu či překlopení. Maximální kapacita autovlaku je třicet aut. Na jeden vagón se vejde dvanáct motorek. Na dolní plošinu mohou vozy o maximální výšce 1,55 metru, na horní do výšky dvou metrů.
Vozidlo nesmí cestovat samo. Každý automobil či motocykl musí po celou dobu přepravy doprovázet nejméně jedna dospělá osoba s platným řidičským oprávněním. S jedním autem můžou kromě řidiče cestovat maximálně čtyři spolucestující. S motorkou může řidiče doprovázet pouze jeden spolucestující. Pokud má motocykl postranní vozík, takzvanou sajdkáru, její řidič může do autovlaku přibrat dva spolucestující.
Kam se dá dojet vlakem?
České dráhy před lety vypravovaly přes léto autovlaky až k moři do Chorvatska. Kvůli nákladům a také změně ve vedení vlaků v Budapešti už na Jadran nejezdí. Z Prahy vypravují autovlaky jen na východ Slovenska. I tak ušetříte skoro 700 km nervování za volantem, například při cestě do Tater.
V jiných částech Evropy se dá využít služba přepravy vozidla například na trase Düsseldorf – Verona, kterou nabízí firma Urlaubs-Express. Rakouské dráhy ÖBB nabízejí převoz automobilů z Düsseldorfu do Innsbrucku.
Rovněž z Paříže je možné cestovat autovlakem, a to do jižních částí země, například do Nice u Středozemního moře nebo do letoviska Biarritz u Atlantiku.
Z rakouského Villachu je možné jet vlakem společně s autem nebo motorkou až do tureckého města Edirne u bulharských hranic. Vlak zajišťuje soukromý přepravce Optima Express.