100 let Citroënu

Čím Citroën šokoval svět? 10 ikonických vozů s dvojitým šípem

Čím Citroën šokoval svět? 10 ikonických vozů s dvojitým šípem
Zdroj: Citroën

Kultovní modely, závodní speciály i futuristické koncepty. Řada z nich si zahrála slavné role ve filmech, jiné se proslavily originálním vzhledem nebo unikátní technikou. Francouzská automobilka Citroën slaví 100. výročí. Prohlédněte si modely, které během uplynulého století tvořily historii značky se dvěma šípy.

Citron, kachna, trojlístek, létající talíř, dromedár, prasečí nos… to jsou přezdívky ikonických vozů značky Citroën. Některé proslavil hlavně originální vzhled, další měnily historii díky technice a konstrukci.

Když v roce 1919 vizionář André Citroën automobilku založil, dal jí do znaku dva žluté šípy na modrém podkladu. Chtěl, aby auta s tímto logem vynikla, proto stavěl na inovativní technologii a originálním designu. Zároveň trval na tom, aby se v autech zákazníci cítili dobře a nemuseli za ně platit závratné sumy.

Projděte si historii značky Citroën prostřednictvím ikonických modelů. Řadu z nich můžete potkat už v sobotu 7. září, kdy automobilka oslaví 100. narozeniny velkou akcí na letišti v pražských Letňanech.

Související obsah

Chystá se sraz veteránů, které se v takovém počtu na jednom místě v České republice ještě nesetkaly. Připravený je bohatý doprovodný program pro celou rodinu a samozřejmě legendy dvou šípů. Více o akci ZDE.

1. Citroën 10 HP Typ A

Type A je vůbec první automobil vyráběný firmou Citroën. André Citroën chtěl nabídnout nepříliš drahý vůz s levnou údržbou. V koncepci a způsobu výroby se inspiroval u Modelu T Henryho Forda. Výroba začala v červnu 1919 a skončila v prosinci 1921, během této doby bylo vyrobeno 24 093 kusů. Automobil má vodou chlazený čtyřválcový motor, maximální rychlost byla 65 km/h.


 

2. Citroën 5 HP

Malý automobil francouzská firma vyráběla v letech 1922 až 1926. Vzniklo téměř 81 tisíc kusů! V letech 1922 až 1924 byl vyráběn jako ”Type C“, kterému se přezdívalo 5CV Citron s narážkou na značku i barvu. Po roce 1924 pak s úpravami vyjel s označením ”C2“. V roce 1925 byl tento typ nahrazen mírně delším vozem s označením ”C3“.

Nejslavnější variantou byl “Trojlístek” (La Tréfle), trojmístný vůz typu torpedo, nezapomenutelný pro své prostřední "zadní" sedadlo.

Automobil měl čtyřválcový motor o objemu 856 cm3 s vrtáním 55 mm a zdvihem 90 mm. Motor byl doplněn karburátorem Solex a magnetem. Měl třístupňovou manuální převodovku. Standardem byl rovněž elektrický startér.

André Citroën se svými auty postupně dobýval Francii, v roce 1925 nechal vytvořit největší dobovou reklamu - na Eiffelovu věž v Paříži dal umístit obří nápis ze 125 000 světel.

3. Citroën Traction Avant

Traction Avant znamená v překladu přední náhon. Byl to první sériově vyráběný vůz s pohonem předních kol. Nejen skvěle vypadal, ale znamenal doslova revoluci v automobilové výrobě. Měl svařenou skořepinovou samonosnou karoserii, nezávislé zavěšení předních kol a odpružení torzními tyčemi.

Automobilka Citroën vůz vyráběla v letech 1934 až 1957. Původní model 7A byla limuzína s malým motorem 1303 cm3, vyráběla se pouhé tři měsíce a pro sběratele je tak svatým grálem. Záhy jí nahradily modely 7B a 7C se silnějšími motory. Po typu 7 následoval typ 11, vrcholem nabídky byl typ Citroën 15CV (nebo také 15 Six) s řadovým šestiválcem o výkonu 77 koní pod kapotou. Ten si dokonce vysloužil přezdívku “Královna silnic” (Reine de la Route).

Na jaře 1954 se objevily šestiválcové modely 15 Six H s revolučním plynokapalinovým odpružením zadní nápravy, udržujícím stálou výšku vozidla nad zemí bez ohledu na zátěž.

Za 23 let výroby vozů Traction Avant jich vzniklo přes 759 tisíc v několika provedeních, z toho více než 47 tisíc šestiválců.

4. Citroën Type H

Podle specifického tvaru předku se mu přezdívá “prasečí nos”. Říká se mu i TUB podle jeho předchůdce. Type H byl první masově vyráběný furgon s předním pohonem. Poprvé se představil v roce 1947, prodej začal v červnu 1948. Motorizace a převodovky převzal z modelu Citroën Traction Avant, světla a tachometr z modelu Citroën 2CV. Specifická karosérie byla inspirována letadly Junkers Ju 52.

Jeho předsazená kabina, páteřový rám z vlnité oceli či přední pohon přetrvaly roky. Vlnitý plech dodával konstrukcí pevnost při zachování minimální ceny a výrobních nákladů.

Náklaďáček se vyráběl v mnoha provedeních a bez velkých designových změn vydržel až do roku 1981, kdy ho nahradil Citroën C25. Během 34 let produkce se vyrobilo a prodalo 478 743 kusů.

Související obsah

Stal se z něj kultovní vůz, který využívali dopravci, řemeslníci, farmáři, pouliční prodejci, ale i hasiči záchranka nebo policisté pro přepravu vězňů. Dnes se veterány často přestavují na trendy food trucky.

5. Citroën 2CV

Kachna či kačenka je samozřejmě legenda a další kultovní vůz se značkou Citroën. Pro kopcovité silnice francouzského venkova ho už v roce 1935 navrhli konstruktér André Lefébvre a designér Flaminio Bertoni. Cílem bylo vytvořit cenově dostupné, jednoduché a praktické auto, které by mohlo dopravovat lidi a jejich zboží na jakémkoli terénu.

V roce 1935 převzala finančně zbídačenou automobilku Citroën na dlouhé čtyři desítky let firma Michelin. Nový ředitel Pierre Boulanger, měl nápad na inovaci a prodej většího počtu pneumatik: vytvořit ”velmi malý vůz“ (Toute Petite Voiture = TPV). V roce 1936 definuje zadávací podmínky, které se dají shrnout do věty: ”Čtyři kola pod deštníkem, která budou schopná převézt košík vajec přes pole, aniž by se jediné rozbilo“. Ve Francii proběhl průzkum, jehož cílem bylo stanovit cenu, rychlost a kapacitu. Tým André Lefébvra vytvořil první prototyp.

Prezentace se plánuje na pařížský autosalon v říjnu 1939... ale musí se kvůli válce zrušit. Přesto práce za okupace pokračují. Projekt TPV dostává konečnou formu a na pařížském autosalonu v roce 1948 způsobí senzaci jako Citroën 2CV!

Je to začátek rekordně dlouhé výroby, která bude trvat až do července 1990. 2CV se stane jedním z nejznámějších automobilů na světě a také nejprodávanějším vozem v historii značky Citroën (prodalo se více než 5, 1 milionu kusů včetně dodávek).

Přezdívku kachna si vysloužil podle měkkého odpružení, se kterým se při jízdě na nerovnostech nakláněl ze strany na stranu. Také se mu říkalo slimák, ale tahle přezdívka se tolik neuchytila, díky postupnému zvyšování původně slabého výkonu to zas takový slimák nebyl.


6. Citroën DS

Když se na pařížském autosalonu v roce 1955 objevil model DS, zapůsobilo to jako přílet UFO. Podle mnohých je to nejneobvyklejší auto, které kdy bylo vytvořeno. Autory byla opět známá dvojice: italský designér a sochař Flaminio Bertoni a francouzský konstruktér André Lefèbvre. Kapkovitý tvar byl zcela odlišný než tvary ostatních vozů, a vynesl modelu přezdívku ”Létající talíř“. Uvést na trh vůz vyšší střední třídy s takto futuristickým vzhledem byla odvážná sázka, kterou ale DS s přehledem vyhrál, neboť se ho prodalo 1,3 milionů kusů.

Vůz byl na svou dobu velmi inovativní. Nejdůležitějším z nových řešení byl revoluční způsob odpružení. Konvenční řešení nahradili konstruktéři hydropneumatickým systémem doplněným unikátním zařízením, které umožňovalo samočinnou úpravu světlé výšky vozu. Díky tomu se mohlo auto při jízdě filtrovat nerovnosti. Po vypnutí zapalování se výška vrátila opět do nižší polohy. DS měl posilovač řízení, hydraulickou spojku či kotoučové brzdy.

Konstrukce zajistila vozu proslulou jízdní stabilitu, díky níž dokázal jet jen na třech kolech. Model DS19 zachránil život generálu De Gaullovi, kdy ho po atentátu v Le Petit-Clamart odvezl do bezpečí i s prostřelenými pneumatikami.

Pokud byl Citroën Traction Avant “královnou silnic”, model DS nemohl dostat jiné přízvisko než “bohyně”. Rozhodně patřil mezi nejelegantnější automobily 50. let, před deseti lety byl dokonce zvolen i nejkrásnějším autem všech dob podle ankety, kterou mezi automobilovými designéry uspořádal britský magazín Classic & Sports Car.

7. Citroën Méhari

Citroën Méhari je typ auta, kterým se dnes přezdívá crossovery nebo kompaktní SUV. Automobilky se předhánějí v tom, kdo nabídne nejlepší kombinaci dobrodružství, off-road stylu a městské pohody. Méhari tohle všechno spojil už v 60. a 70. letech minulého století.

Autorem užitkového a rovněž volnočasového vozu byl Roland de la Poype, generální ředitel společnosti SEAB a odborník na plasty. Model se inspiroval u vozu Dyane a koncepce vozu 2CV Sahara. Nakonec se z něj stal plnohodnotný Citroën, který se na trhu objevil v květnu 1968.

Hlavní myšlenka: využít jako materiál pro karoserii tepelně tvarovaný plast. Zvláštní znak: není nutné se obávat škrábanců, drobných nárazů ani koroze.

Terénní kompaktní SUV, jehož název pochází z francouzského výrazu pro dromedára, mělo plátěnou střechu, trochu armádní styl a výrazné barvy. Plast se velmi snadno udržoval, vůz včetně interiéru šlo omýt hadicí.

Byl to jednoduchý, levný a spolehlivý pick-up. Všestrannost mu zajistila úspěch, což platilo i pro jeho různé varianty určené pro mezinárodní trhy. Celkem bylo v letech 1968–1988 vyrobeno 144 953 kusů, z toho 1213 vozů mělo pohon všech kol.

8. Citroën CX

Podivně zakřivené zadní okno, které ale dokonale zapadalo do plynulé linie vozu. Palubní deska s oválným přístrojovým panelem. Spousta inovací, kterými se v roce 1975 zcela vymykal. Model CX ztělesnil v roce 1974 nový luxusní Citroën. A odstartoval úspěšnou kariéru.

Model CX byl vybaven předním pohonem a hydropneumatickým odpružením a byl díky talentu svých tvůrců zvolen Autem roku 1975.

Na modelu začala automobilka pracovat už na konci 60. let. Tvůrci měli před sebou obtížný úkol nahradit legendární DS. A opět vytvořili vůz s unikátním futuristickým designem a pokročilými technologiemi. Citroën pak vyráběl nejrůznější verze, zejména kombi Break a Limousine/Prestige. Model CX se vyráběl do roku 1991, kdy ho nahradil XM, který se poprvé představil v roce 1989. Za 16 let výroby prodal Citroën téměř 1,2 milionu kusů. Některými příznivci značky je CX považován za poslední "skutečný Citroën" předtím, než automobilku převzal Peugeot.

9. Citroën Visa

Vývoj vozu Visa byl zahájen v roce 1980. Citroën se chtěl výrazně zapojit se do závodů, především do mistrovství světa v rallye. Zkoumaly se různé možnosti. Svědčí o tom verze Visa Lotus, Visa Trophée, Visa Chrono. Vyhrála Visa 4×4 s motorem vpředu pojmenovaná ”1000 pistes“. Prototyp v červenci 1983 vyhrál rallye stejného jména v kategorii experimentálních vozů. Jde o první francouzský vůz s pohonem všech kol prodávaný pro závodní účely. Vyrobeno bylo 200 kusů.

Už dříve se vozy Citroën DS účastnily závodů rallye, ale prvním továrně připraveným vozem byla právě až Visa 1000 Pistes. Odstartovala tak úspěšnou závodní éru Citroënů, které posbíraly řadu sportovních úspěchů. Typ ZX Rally Raid v 90. letech čtyřikrát zvítězil na Rallye Dakar i na dalších dálkových podnicích.

V polovině devadesátých let byl typ ZX přestavěn i pro kategorii Kit Car a tým Citroën Sport se tak vrátil do klasických rallye. V sezoně mistrovství světa 1998 se poprvé objevil Citroën Xsara Kit Car.

Následoval vstup do WRC s vozem Xsara. Od roku 2001 se Xsara WRC zapsala zlatým písmem do všech závodů rallye. Tým jezdil i v super hvězdném složení: Sebastien Loeb, Colin McRae a Carlos Sainz. V rukou Sébastiena Loeba a jeho kolegů získal Citroën 32 vítězství, 3 poháry konstruktérů a stejný počet titulů v poháru jezdců. Následovaly úspěchy s Citroënem C4 WRC, DS3 WRC a nejnovějším C3 WRC, pro který Citroën Racing Team získal další legendu Sébastiena Ogiera.


10. Citroën GT

O tom, že v Citroënu vždycky panoval vizionářský duch svědčí celá řada úžasných prototypů a konceptů.

Například malý prototyp C10, poslední z prototypů řady C vyvíjených v letech 1953–1956. Nikdy nedospěl do sériové výroby, malý lehký vůz inspirovaný světem letectví přitom měl co říct. Byl kompaktní, úsporný, aerodynamický, vážil pouhých 382 kg.

V 70. letech následovalo futuristické třídveřové kupé Camargue, v 80. ještě odvážnější Karin a Activa 1, v 90. letech stidie Xanae, která byla předobrazem pro pozdější Xsaru Picasso. Nové tisíciletí a výhled do budoucnosti reprezentují Osmose, C-Métisse, Tubik, CXperience či GTbyCitroën.

Právě úžasné GT bylo původně navrženo pro herní sérii GranTurismo. Citroen se ale rozhodl virtuální super sportovní vůz zhmotnit a výsledek představil na autosalonu v Paříži v roce 2008.

Citroën za 100 let existence rozhodně neřekl vše, nechme se překvapit, kam dva šípy zamíří v následující éře.

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu 100 let Citroënu

Důležité Události