Po téměř 25 letech se blíží konec klasických dálničních známek. Ministr dopravy nyní předvedl, jak budou fungovat elektronické známky zaváděné od roku 2021. Koupíte je přes internet a budou spárovány s registrační značkou auta.
Za další dva roky pak budou vozy procházet jen kontrolou pomocí kamer na mýtných branách. "Systém se skládá z kamery propojené s počítačem a ten nám řekne, jestli časový poplatek byl uhrazen, popřípadě, že je od toho poplatku vozidlo osvobozeno," vysvětluje policista Jan Straka.
Ředitel státního fondu dopravní infrastruktury Zbyněk Hořelica ve čtvrtek přímo na pražském okruhu ukázal, jak bude vypadat kontrola elektronického dálničního kupónu v praxi. A ministr dopravy ho doslova bombardoval dotazy.
Zavedení elektronických dálničních známek, které nedávno svým podpisem stvrdil prezident, zatím v praxi znamená pouze to, že policisté a celníci budou moci za necelý rok a půl zahodit dalekohledy. Stíhat provinilce budou muset dál. Do výbavy proto dostanou 40 nových aut a registrační značky budou snímat kamery na 32 mýtných branách.
"Není to samozřejmě počet konečný. Od roku 2023 počítáme s náběhem druhé etapy, kdy by mělo fungovat automatizované vymáhání," vysvětluje Hořelica.
V budoucnu by auta už kontrolovaly pouze kamery na mýtných branách. Na jízdu bez zaplaceného dálničního poplatku se bude vztahovat objektivní odpovědnost – tedy když se nepodaří zjistit, kdo řídil, za přestupek bude odpovědný majitel auta. Časem se také počítá s propojením tohoto systému se satelitem, který bude kontrolovat mýtné u náklaďáků už od příštího roku.