Domácí

Zdražování dálničních známek si ministr rozmyslel. Už se chystá jiná novinka

Zdražování dálničních známek si ministr rozmyslel. Už se chystá jiná novinka
Ilustrační snímek Zdroj: TV Nova

Na začátku roku nový ministr dopravy Martin Kupka (ODS) přišel s nemilou zprávou –⁠ oznámil, že pravděpodobně už od roku 2023 zdraží dálniční známky. Argumentoval rostoucí inflací. Teď ale od zdražování couvá. A důvodem je? Rostoucí inflace.

Cena dálničních známek zůstane stejná i pro příští rok. Tedy pokud si to ministr dopravy Martin Kupka zase nerozmyslí.

Ještě na začátku roku totiž řidičům vysvětloval, že rozšiřování dálniční sítě musí být spjato se zdražením mýta. "Fakticky 10 let se cena dálničních známek nezvýšila, ale naopak se opravdu významně rozšířila dálniční síť. Vím, že to není populární. Ale pokud se na jedné straně objevuje inflace a rozšiřuje se dálniční síť, což znamená nejenom výdaje na výstavbu, ale i údržbu. Troufnu si tvrdit, že je namístě to férově říct," řekl Kupka v lednu.

Následující vývoj ho ale donutil si zdražování rozmyslet. "Pan ministr Kupka se rozhodl s ohledem na aktuální situaci pro příští rok zachovat stávající cenu dálniční známky a nezatěžovat řidiče dalším zdražováním," potvrdil pro TN.cz mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Jde jenom o odklad a zdražování se vrátí do hry zase za rok? "Bude záležet na vývoji celkové situace," podotýká Jemelka.

Související obsah

​Ministerstvo dopravy zároveň musí chystat jinou novinku v dálničních známkách. Evropský parlament totiž vydal směrnici, podle které členské státy mají zavést jednodenní dálniční známky.

Týká se to zemí, které pro placení mýta využívají časové kupóny. "Nová směrnice státům nepřikazuje dálnice zpoplatnit. Pokud se ale pro zpoplatnění rozhodnou, musí ho nastavit podle schválených evropských pravidel," komentoval směrnici mluvčí europarlamentu Gediminas Vilkas.

24hodinové známky by podle europoslanců mohly výrazně zjednodušit cestování autem po Evropě. Budou elektronické a cenově zastropované, aby byly ceny srovnatelné a dostupné i pro občasné řidiče. Českým řidičům by se vyplatily třeba při cestování přes Rakousko, Slovensko, Maďarsko nebo Slovinsko.

Související obsah

​Státy s elektronickým systémem je mají zavést už v roce 2024. To se týká i Česka. "Zavedení jednodenní známky podle schválené evropské směrnice řešíme," potvrzuje František Jemelka.

Ministerstvo dopravy se přitom v předešlých letech zavedení jednodenní známky bránilo, ačkoliv po ní mnozí řidiči volali. Podle resortu by se nevyplatila a cena by nebyla o moc výhodnější než současná desetidenní elektronická známka.

​Podle dopravního analytika Jozefa Drahovského, kterého oslovila slovenská televize Markíza, by ale zavedení jednodenní známky mělo být bezproblémové. Stát, který vybírá mýtné elektronicky, by podle něj zvládl zavést jednodenní známku do měsíce a za minimální náklady. Větší problémy se zavedením budou mít země, kde se stále používají klasické vylepovací dálniční známky.

Související obsah

​Cena by se podle Drahovského měla pohybovat kolem 10 eur, tedy kolem 250 korun. Europarlament počítá s tím, že by se za denní známku neplatilo víc než 9 % hodnoty ročního kupónu, což by u nás v současnosti vycházelo na maximálně 135 korun.

"Cena bude spíše v rozmezí 150, možná i 200 korun," myslí si expert Zdeněk Lokaj z dopravní fakulty ČVUT.

Ministerstvo cenu ani termín zavedení jednodenní známky zatím komentovat nechce. "Od kterého termínu bude možné pořizovat vedle roční, měsíční, desetidenní i jednodenní známku, teprve rozhodneme a následně o tom budeme informovat," doplňuje mluvčí.

Jak by zavedení jednodenní známky zjednodušilo a hlavně zlevnilo cestování autem třeba na letní dovolenou do Chorvatska? Podívejte se v reportáži:

vak, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události