Páteční nehoda kamionu v pražské Uhříněvsi poukázala na fakt, který se projevuje na silnicích v celé Evropě - za volant usedá stále více řidičů seniorů. Podle statistik je profesionálním řidičům v Česku v průměru 57 let. Ministerstvo dopravy uvažuje, že změní podmínky pro seniory za volantem.
Dvě minuty stál mezi závorami a zřejmě vůbec netušil, jak má reagovat. Náklaďák srbského řidiče následně rozmetal vlak, který poté ještě 200 metrů brzdil. Výsledkem je zraněný 68letý šofér kamionu, strojvedoucí, řidič auta, který hrůznou událost natáčel, a pět cestujících. Bylo štěstí, že nehoda nedopadla mnohem hůř.
Evropské silnice přitom brázdí čím dál tím starší řidiči. Průměrnému českému řidiči z povolání už je 57 let. Tvrdou práci nemá kdo dělat, mladí lidé se za volanty nehrnou.
Řidiči kolem 70. roku života sice způsobí jen přibližně pět procent nehod, často jsou ale velmi vážné s velkými škodami. Dvojnásobně pak narůstá riziko, že skončí smrtelně. "Starší řidiči jsou mnohem dříve unavení, je tam nebezpečí mikrospánku. Hůř vidí, mají pomalejší reakce, ty následky jsou potom horší," uvedl dopravní expert Jan Pechout.
"Při nehodě na tom přejezdu byl ten člověk už starší a potvrdil to, že už nebyl schopen řešit ten problém,“ řekl psycholog Slavomil Fischer. Třetina řidičů prý během následujících pěti let odejde do důchodu. Na trhu jich ale už teď chybí okolo 15 ti tisíc.
Ministerstvo dopravy chce zabránit zvyšujícímu se počtu nehod starších lidí. Uvažuje, že by seniorům dovolilo jezdit jen po vybraných silnicích. A zpřísnit chce i pokuty za neabsolvování povinných zdravotních prohlídek.
"Zatímco ti mladí se postupně zlepšují, tak senioři se nám postupně ve statistikách zhoršují a je to dáno i tím, že nám populace stárne," tvrdí Tomáš Neřold z oddělení ministerstva dopravy zabývajícího se bezpečnostní na silnicích.
V řidičáku by mohli mít někteří lidé nad 65 let uvedeno, že nesmí na dálnice nebo smí jezdit třeba jen ve svém kraji. Už teď tam přitom někteří mají, že nesmí řídit například za šera nebo za špatného počasí. "Zní to jako omezení lidských práv. Jestliže bude mít lékaře řekněme v jiném kraji nebo okresu a my mu nařídíme, že smí jezdit jen po silnicích, které zná, tak mu zabráníme, aby se k tomu lékaři dostal," tvrdí mluvčí Ústředního automotoklubu Igor Sirota.
Na Slovensku mají v řidičáku uvedeno, zda jsou diabetiky. Tím pádem musí chodit na další lékařské kontroly. Rakousko a Francie zase nabízí za odevzdání řidičáku slevu na vozidlo, které jezdí maximální rychlostí 40 km/h. A podobně to řeší i Japonsko.
Od roku 2013 jsou řidiči v 65 letech povinni podstoupit zdravotní prohlídku a od 68 let pak každé dva roky. Za jízdu bez lékařského potvrzení hrozí seniorům pokuta až deset tisíc korun. To by se mohlo také změnit. Podle nového bodového systému by to mělo být až 25 tisíc.