Počasí posledních dnů vyvolává pocit, že zima je ještě daleko. Ale nenechte se zmýlit. S přípravou je potřeba začít včas. Jinak vás může rychlý nástup chladného podzimu nemile překvapit.
Nenechávejte přípravu na poslední chvíli. Podzimní počasí bývá zrádné a pro auto může znamenat nepříjemné komplikace, obzvláště ve chvíli, kdy přijdou ranní mrazy.
“Připravit auto na zimu se vyplatí ještě ve dnech, kdy jsou teploty nad nulou. Základem je přezutí na zimní pneumatiky, ale u nich by to nemělo skončit. Je také potřeba věnovat pozornost i dalším věcem, které s příchodem teplot pod nulou mohou způsobit, že vůbec nevyjedete nebo vás mohou dostat do nebezpečné situace,” radí Pavel Foltýn z Auto ESA.
Jaké problémy hrozí a jak se jim vyhnout?
Vybitý akumulátor
Když udeří první mrazy, začnou být na ulicích často k vidění auta s otevřenou kapotou a lidé bezradně postávající kolem. Akumulátor, který v teplotách nad nulou startoval, v mrazu již motorem neotočí. Takový akumulátor nemusí být na odpis. V mnoha případech stačí dobití v odborném servisu, kde vám přeměří i jeho kapacitu. Abyste nemuseli akumulátor složitě z auta montovat ven, je dobré vozit s sebou startovací kabely. Vždy se najde někdo ochotný, kdo vám pomůže. Při koupi kabelů dbejte na to, aby měly dostatečný průřez. Tenkými a lacinými kabely nepoteče dostatek proudu potřebného k nastartování.
Zamrzlá nádobka ostřikovače
Letní směs do ostřikovačů není bohužel nemrznoucí, i když obsahuje také těkavé látky jako směs zimní. Když letní kapalina zamrzne v nádobce, může ji roztrhnout, navíc si můžete spálit motorek ostřikovačů. Vyplatí se proto letní směs vystříkat nebo nechat vysát v servisu a nahradit směsí zimní. Pomoci může také dolévání zimní směsi do poloprázdné nádobky s letní směsí. I když by se směsi neměly míchat, je to lepší, než nedělat nic. Pokud se vám stane, že nádobka zamrzne, netrapte motorek a auto odstavte do tepla. Dobře poslouží například nižší patra podzemních garážích, kde je i v zimě teplota nad nulou.
Zevnitř zamlžená skla
Krátkodobé zamlžení skel je normální jev. Po chvilce by se všechna okna ve vašem autě měla odmlžit. Pokud se tak neděje, máte pravděpodobně ucpaný kabinový filtr, takže do kabiny neproudí dostatečné množství teplého vzduch z topení. Kabinový filtr je spotřební materiál a měl by se měnit podle toho, v jak znečištěném ovzduší jezdíte. Auto nasává během roku desetitisíce litrů vzduchu, ve velkých městech je běžné měnit filtr dvakrát do roka, nejlépe na jaře a právě na podzim. Rozdíl u nového filtru poznáte hned.
Výbava na odstraňování námrazy
Stejně jako vybitý akumulátor překvapí mnoho lidí první námraza na autě. Sami jste možná někdy škrábali okna nějakou plastovou věrnostní kartičkou ze supermarketu. Paradoxem je, že právě v supermarketech bývá před zimou veliká nabídka různých pomůcek. Vyberte si takovou, abyste pohodlně dosáhli na celé sklo. Někdy také přimrzne těsnění dveří, ty pak nejdou otevřít. Určitě neuděláte chybu, když dveřní gumy ošetříte vhodným přípravkem, kterých je na trhu také velký výběr. “V neposlední řadě věnujte pozornost také stěračům. Je to podobné jako s kabinovým filtrem. Rozdíl mezi novými a starými stěrači poznáte okamžitě,” dodává Pavel Foltýn.
Aktuální předpověď počasí
Sledujte aktuální předpověď počasí v České republice i ve vašem kraji.