Od dubna do září na českých silnicích došlo k celkem k 7872 srážkám se zvěří, k nimž řidiči volali policii. Bezmála čtvrtina nehod se udála ve Středočeském kraji. Vůbec nejrizikovější místo je ale jinde.
Na 317 metrech silnice během půl roku 17 sražených zvířat. To je bilance nejrizikovějšího úseku české silniční sítě, alespoň co se týká právě srážek se zvěří.
Úsek je v Libereckém kraji – konkrétně poblíž místní části České Lípy Lada, v Borské ulici ve směru na Nový Bor. Při 17 srážkách se zvěří tam letos od dubna do září vznikla celková škoda přes půl milionu korun.
Českolipsko celkově patří k nejrizikovějším okresům. Velký počet srážek se zvěří evidují i na Benešovsku, Lounsku, Mladoboleslavsku či Příbramsku.
Podívejte se na počty srážek se zvěří v jednotlivých okresech od dubna do září 2019:
Podle zkušeností pojišťovny Generali bývají nejnákladnější nehody způsobené srážkou s divokým prasetem. Z pohledu času jsou pak nejproblematičtější dvě hodiny před půlnocí a dvě hodiny po ní. Rizikové jsou také brzké ranní hodiny. S přechodem na zimní nebo letní čas počet střetů vždy skokově narůstá.
Celkově došlo mezi dubnem a zářím na silnicích v Česku k 7872 nehodám se zvěří. Průměrně tak vychází jedna srážka na každých 7,1 kilometru. Vyplývá to ze statistik Centra dopravního výzkumu (CDV). Počet těchto nehod v Česku se za posledních pět let zvýšil o 40 procent.
Pojišťovna Generali spolu s CDV poprvé vydávají takzvaný SRNA index, který vždy na podzim a na jaře přinese aktuální informace o výši škod i přehled rizikových míst ve vztahu ke střetům vozidel se zvěří v Česku.
Index SRNA pracuje s počtem nehod, výší škod na majetku, zdraví i životech. Dává je do souvislosti s rozsahem silniční sítě v krajích a okresech. Ty tak lze mezi sebou porovnat.
“Data v originální podobě budeme zveřejňovat vždy před jarní a podzimní sezónou, kdy statisticky střety se zvěří dosahují u českých silnic svého maxima. Věříme, že tím přispějeme k prevenci. Jinými slovy – že si motoristé zmapují díky indexu místa, kde se pohybují, a přizpůsobí tomu svoji jízdu,“ vysvětluje záměr mluvčí pojišťovny Generali Jan Marek.
Podstata SRNA indexu spočívá v uvedení výše škody na jeden kilometr sledované silniční sítě v konkrétním kraji a okrese. ”Tento údaj vychází ze srovnání délky silnic III. a vyšších tříd, počtu nehod a celkové výše škody, která kromě poničeného vozu počítá i se škodou na zdraví, životě a dalším majetku spočítané podle metodiky CDV,“ vysvětluje Michal Bíl, expert na problematiku střetů se zvěří Centra dopravního výzkumu. Index pracuje s daty Policie ČR a údajů CDV.
Podle SRNA indexu se nejvíc nehod se zvěří odehrálo od dubna do září ve Středočeském kraji. Za půl roku na tamějších silnicích došlo k 1816 nehodám se zvěří. Následují Ústecký kraj s 951 nahlášenými nehodami a kraj Vysočina, kde řidiči k srážce se zvěří během půl roku volali policii v 915 případech.
Problémy s hlášením sražených zvířat panují v Jihočeském (20 případů) a Plzeňském kraji (107 nehod). Tato krajská oddělení policie statistiky v režimu, kterým dlouhodobě vykazují jejich kolegové z ostatních krajů, nevedou. Tamější motoristé se tak na výsledky SRNA indexu bohužel zatím spolehnout příliš nemohou.
První vydání SRNA indexu odhalilo, že absolutní prvenství mezi kraji připadá na hlavní město Prahu se škodou 31.202 korun na jeden kilometr - nejrizikovější je úsek poblíž obory Daliborka mezi Jílovištěm a Zbraslaví na silnici z Prahy na Příbram a Strakonice. Vysoký index je ale daný hlavně tím, že v je v Praze jasně nejkratší délka silniční sítě (201 km).
Následují Moravskoslezský kraj se škodou 11.009 korun na kilometr a Ústecký kraj se škodou 10.601 korun. Z hlediska hodnocení jednotlivých okresů za Prahou následují okresy Sokolov (27.101 korun) a Praha-západ (18.980 korun).
Podívejte se na data z jednotlivých krajů:
Průměrná výše škody, kterou po sobě podle pojišťovny Generali nechá jedna srážka osobního automobilu se zvěří, je přes 40.000 korun. Za půl roku čeští řidiči a jejich pojišťovny za opravu poničených automobilů zaplatí více než čtvrt miliardy korun.
“V Generali v souvislosti se střety se zvěří řešíme kolem tří tisíc pojistných událostí ročně. Jde přitom o případy jak z připojištění u povinného ručení, tak z havarijního pojištění. Jen na těchto škodách tak ročně vyplatíme přes sto milionů korun. Tato částka navíc každý rok stoupá s tím, jak jsou vozidla vybavena sofistikovanějšími technologiemi. Významně dražší je aktuálně i cena práce v servisech stejně jako náhradních dílů. V roce 2017 jsme vyplatili 111 milionů, loni už 116,3 milionů korun,“ říká Patrik Nauš, ředitel likvidace pojistných událostí motorových vozidel Generali.