Bezpečnostní pásy

Základní pravidlo 2 sekund. Když ho nedodržíte, následky bývají drastické

Základní pravidlo 2 sekund. Když ho nedodržíte, následky bývají drastické
Zdroj: ÚAMK

Každý 22. český řidič jezdí nepřipoutaný a každý 28. mrtvý při silničních nehodách byl nepřipoutaný. Taková je smutná statistika z českých silnic. Potvrzuje to nedávná policejní akce - během jediného týdne policisté zkontrolovali 26.132 aut v 1195 případech zjistili, že řidiči vůbec nepoužili bezpečnostní pás. Ve 45 případech nebyly vhodně připoutány v sedačkách dokonce ani děti.

Základní pravidlo 2 sekund má připomínat: Nejpozději do dvou vteřin po usednutí za volant nebo na sedadlo spolujezdce si zapněte bezpečnostní pás. Experti ÚAMK na něj upozorňují dlouhodobě. Za uplynulé čtyři desítky let se odhadem jen na českých silnicích díky bezpečnostním pásům zachránilo asi 4500 životů.

Používání bezpečnostních pás nařizuje zákon - říká, že řidič musí “být za jízdy připoután na sedadle bezpečnostním pásem, pokud je jím sedadlo povinně vybaveno.“ A postih v případě porušení předpisu? Bloková pokuta na místě do výše 2000 korun, ve správním řízení 1500 až 2500. Zároveň 3 body do karty řidiče.  

Mnohé řidiče však nepřinutí k používání pás ani hrozba pokuty ani varování, že následky nedodržení pravidla mohou být fatální - nepřipoutaní motoristé umírají 14x častěji než ti, kteří použijí bezpečnostní pás.

Související obsah

V roce 2018 zahynulo na českých silnicích 50 nepřipoutaných motoristů. Jen za prvních 10 měsíců letošního roku bylo 55 nepřipoutaných obětí. Je to dokonce vyšší počet mrtvých než těch, kteří zahynuli při havárii a řídili pod vlivem alkoholu.

”Několik desítek let se snažíme zlepšit situaci na silnicích v rámci různých bezpečnostních projektů s cílem ochránit lidské životy. Pro tyto akce používáme nejmodernější simulátory v Evropě – jen díky nim se nám podařilo snížit počet nepřipoutaných obětí nehod,“ upozorňuje prezident ÚAMK Oldřich Vaníček.

ÚAMK objíždí s trojicí simulátorů akce v Česku i v zahraničí, snaží se názorně předvádět, co se stane, když není člověk v autě připoutaný. Letos se simulátory představily na bezmála dvou stovkách akcí, usedlo do nich na 50.000 lidí.

Související obsah

Nárazový simulátor byť jen v malé rychlosti 30 km/h napodobí náraz vozu při němž člověk zažívá přetížení rovnající se pocitům pilota stíhacího letounu nebo jezdce F1. Bez zapnutého bezpečnostního pásu nelze něco takového bez zranění vůbec zkoušet. Otočný simulátor ÚAMK pak napodobuje převrácení vozu při havárii.


”Je možné si byť jen představit, že byste tohle přežili bez újmy? A přesto dál policie řeší případy nepřipoutaných řidičů,“ podotýká Vaníček.

Co se při havárii v případě nepřipoutaného motoristy odehrává? Jestliže náhle automobil zastaví, narazí, havaruje, pokračuje pohyb lidského těla vpřed například směrem na palubní desku, sloupky vozu, čelní nebo boční okna, přičemž jeho hmotnost se už při rychlosti 50 km/h šedesátinásobně zvýší. Například muž o hmotnosti  80 kg se stává tělesem, které v momentě nárazu má hmotnost 4,8 tuny. Takže představa, že se může člověk obejít bez pomoci bezpečnostních pásů a jen vlastní silou se zastaví, opře rukama o palubní desku a zabrání střetu s ní, je naprosto nereálná.

Nabízí se ještě jedno drastické přirovnání: jestliže při rychlosti 50 km/h narazí člověk hlavou do pevné části vozidla, je to podobné, jako by spadl ze třetího poschodí domu na zem.

Související obsah

Účinnost bezpečnostních pásů při nejvíce nebezpečném bočním nárazu dosahuje 39 %, při čelním 43 %, při nárazu zezadu 49 % a nejvýraznější je při převrácení vozidla – 77 %. "Je tedy zjevné, jak mimořádný význam má používání bezpečnostních pásů. Je to doslova pouto mezi životem a smrtí. Přesto se ročně odehraje asi 65.000 dopravních nehod, při nichž nejsou motoristé připoutáni. Věnujte dvě sekundy svého času na poutání se se v autě, zachraňuje to životy,” znovu apelují experti ÚAMK.

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události