Německo chce v příštím roce výrazně změnit poměry na svých silnicích. Motoristy nová pravidla moc nepotěší, jsou nastavena hlavně tak, aby ochránila cyklisty a chodce. Některá opatření z dílny německého ministra dopravy Andrease Scheuera už jsou dohodnutá, jiná ještě čeká schvalování. Podívejte se na hlavní změny, které u sousedů chystají.
Větší bezpečnost chodců a cyklistů, omezení a zákazy pro motoristy a hlavně výrazně tvrdší postihy pro ty neukázněné. To je společný jmenovatel pro změny v silničních zákonech, které chystá na rok 2020 Německo. Většina z nich by měla být schválena ještě během letošního prosince. Tady jsou některé z nich:
Odbočování kamionů jen krokem
Bouřlivou debatu vyvolalo nové pravidlo pro řidiče kamionů a nákladních aut těžších než 3,5 tuny. V obcích budou moci při odbočování vpravo projíždět křižovatku jen rychlostí chůze, tedy v rozmezí 7 až 11 km/h. To aby stihli zastavit, když jim do cesty vstoupí chodec nebo vjede cyklista, kterého by v zrcátkách mohli přehlédnout. Pokuta za porušení? 70 eur, tedy kolem 1.800 korun.
Tresty za parkování
Jednoznačně bude definován zákaz parkování na cyklotrasách, chodnících a cestách pro pěší. Na jízdním pruhu, který je na silnici označen jako cyklotrasa nebude možné ani zastavit. V opačném případě podle německého autoklubu ADAC hrozí řidiči pokuta 55 eur, tedy přes 1.400 korun a také trestný bod. Stejně tvrdě bude trestáno i dosud tolerované dočasné parkování v druhé řadě, tedy vedle již zaparkovaných aut například při zásobování.
Naopak by ve městech měla vzniknout nová vyhrazená parkovací místa pro auta registrovaná jako vozy pro spolujízdu a sdílení nebo pro kola a tříkolky určené pro převážení zboží a dětí.
Tvrdé vymáhání uličky pro záchranáře
Kdo v koloně nevytvoří záchranářskou uličku nebo se bude vyvážet za záchranářským vozem, musí počítat s mnohem tvrdší sankcí 240 až 320 euro (8.500 korun), dvěma trestnými body i měsíčním zákazem řízení. ADAC s přitvrzením souhlasí, navrhuje ale výjimku pro motorkáře.
Omezení aplikací na telefonech kvůli radarům
Aplikace na telefony a navigace, které pomáhají uživatelům odhalit radary a rychlostní kamery, mají mít v Německu útrum. Nový zákon je má zařadit k ilegálním antiradarům a rušičkám. Pokuta bude 75 eur, tedy skoro 2.000 korun.
Vyhrazené pruhy i pro spolujízdu?
Jistou kompenzací za tvrdší pravidla pro řidiče má být uvolnění pruhů, které jsou dosud ve městech vyhrazeny pro hromadnou dopravu. Podle návrhu německého ministerstva dopravy by takové pruhy mohly v budoucnu využívat i auta, která vezou alespoň tři pasažéry. Podpoří to prý sdílení aut a spolujízdu ve městech, čímž se přispěje k ochraně klimatu. Tento návrh ale vyvolal tvrdou kritiku za to, že pruh, který má urychlit hromadnou dopravu, pak ztrácí smysl. Německý ministr dopravy uvedl, že nechá na vedení jednotlivých měst, jestli tuto změnu zavedou, nebo ne.
Pokuta za vypnutí automatických brzd
Podobně kontroverzní je návrh, že by byli postihováni řidiči, kteří vypnou automatické nouzové brzdění. Bezpečnostní asistent moderních aut má být od roku 2022 povinnou výbavou, prostřednictvím kamery nebo radaru sleduje provoz a v případě kritické situace dokáže sám přibrzdit, varovat řidiče či při rychlostech většinou do 30 km/h zcela zabrzdit před nečekanou překážkou. Německo chce řidiče pod hrozbou stoeurové pokuty nutit, aby systém nevypínali, když už ho v autě mají. Hlavní nedostatek návrhu je, že jeho dodržování zatím není jak kontrolovat…
Konec předjíždění cyklistů?
V některých ulicích německých měst má být zakázané předjíždění cyklistů a dvoukolových dopravních prostředků vůbec, vymáhat to má nová značka.
Mimo tyto úseky bude jasně definovaná vzdálenost při předjíždění cyklisty - boční odstup má být alespoň 1,5 metru ve městě a 2 metry mimo město. Města také dostanou možnost vytvořit takzvané cyklistické zóny se zakázaným nebo omezeným vjezdem pro auta.
Zelené šipky pro kola
V Německu funguje speciální značení - zelené kovové šipky na semaforech umožňují řidičům odbočení z křižovatky vpravo, i když svítí červená. Nově by šipky měly platit i pro cyklisty na cyklostezkách. Cyklisté navíc mají mít vlastní šipkiu, která by se naopak nevztahovala na auta.
Podle eséhu autoklubu ÚAMK se se jedná ze značné části o opatření, která mají ”kompenzovat“ fakt, že je omezován stále častěji motoristům vjezd se staršími vozy do měst. Proto se taková pozornost věnuje cyklistům a chodcům, nebo se navrhuje zvýhodnit sdílení vozidel či dokonce zaznívají úvahy o omezení předjíždění jednostopých dopravních prostředků jako jsou i kola a elektrokola nebo dokonce elektrokoloběžky v daném jízdním pruhu.