“Kapalina do ostřikovačů je v zimě mnohem důležitější než v létě. Když vám dojde v nevhodných podmínkách, může to být velmi nebezpečné,” říká Pavel Foltýn z Auto ESA.
Extrémní podmínky na spotřebu
Když přestane pršet nebo sněžit, ale silnice jsou mokré, projíždějící auta víří do vzduchu drobné kapičky vody se solí a nečistotami. Stačí jeden náklaďák v protisměru a musíte stírat. Nečistoty na skle rychle zasychají, takže stěračům musíte pomáhat ostřikováním. V hustém provozu vám pak kapalina ubývá velmi rychle. Když kapalina dojde, stěrače jen bezmocně kloužou po zaschlé špíně a za chvíli nic neuvidíte. Proto je důležité mít ve voze vždy nějakou zásobu kapaliny.
Nové stěrače šetří kapalinu
Když na některých místech stále zůstávají šmouhy, i když sklo doslova zaplavujete kapalinou, vaše stěrače potřebují údržbu. Příčinou je opotřebení stírací lišty. Pokud i po výměně lišt zůstávají na skle šmouhy, stěrače nemají správný přítlak. Pomůže rozhýbat je v kloubu, který může být zarezlý a přítlačná pružina pak dostatečně netlačí stěrač na sklo. Když máte v pořádku stěrače, spotřebujete méně kapaliny.
Typy zimních kapalin
V prodeji jsou dva typy kapalin do ostřikovačů. Koncentrované nebo předem připravené směsi. Koncentrované kapaliny se ředí vodou. Na obalu jsou uvedeny vhodné poměry pro různé teploty. Výhodou je, že si sami můžete zvolit koncentraci. Doporučuje se používat silnější koncentrace - když klesnou teploty více, než jste předpokládali, může kapalina v nádržce zamrznout a roztrhnout ji. Méně koncentrovaná kapalina by také mohla zamrzat za jízdy na oknech a znemožnit vám výhled.
U předem připravených směsí odpadá potřeba ředění vodou. Obvykle se připravené směsi prodávají pro teploty do - 20°C nebo do -30°C. Tyto směsi jsou ideální k tomu, abyste je vozili ve voze a mohli tak kapalinu doplňovat kdykoli během cesty nezávisle na čerpacích stanicích.
Doplňování kapaliny
“Pod kapotou hledejte nádobku s modrým víčkem se symbolem tryskající vody. Většinou se víčko jednoduše zvedne. Pokud je vroubkované, tak se šroubuje. Obsah nádržky je různý podle typu vozu. Obvykle to bývá 3 - 5 litrů a někdy více. Při nalévání možná trochu vylijete vedle. Nedělejte si s tím starosti, výrobci aut s tím počítají. Nalévejte tak dlouho, dokud v hrdle neuvidíte hladinu nebo pěnu,” radí Pavel Foltýn z Auto ESA.