Logo Škodovky, Mercedesu nebo Volkswagenu z paměti vyloví asi každý. Ale zkuste z hlavy nakreslit znak Alfy Romeo, Ferrari a nebo třeba takového Peugeotu… Stovka lidí přijala výzvu a zkusila namalovat loga deseti automobilek. Dopadlo to mnohdy legračně.
Britský prodejce dodávek Van Monster zadala 100 lidem, aby po paměti nakreslili loga 10 známých výrobců automobilů - Alfa Romeo, Audi, BMW, Ferrari, Ford, Peugeot, Renault, Toyota, Vauxhall (značka, kterou v současnosti v Británii používá Opel) a Volkswagen.
Schválně si to zkuste, ale bez nápovědy! Trefíte barvy, písmo, rozložení či motiv?
Tady jsou výsledky zmíněné výzvy: 80 % lidí použilo správné barvy a “jen” 78 % zvládlo jakžtakž hlavní motiv loga. Pouze 12 % kreseb si zasloužilo hodnocení “téměř dokonalé” a 26 % “dobré”. Výzvy se účastnilo 100 Britů, 54 žen a 46 mužů. Některé si ale vysloužily tvrdý posudek “absolutně hrozné”.
“Analyzovali jsme více než 1000 kreseb, které zabraly více než 60 hodin, posuzovali jsme vše od použitých barev, tvarů, stylu písma i menších detailů. Výzkum odhalil mnoho chyb, ale také ukázal, že některé značky máme zakořeněné v našich pamětích navždy,” uvedla společnost Van Monster.
Na následujících stránkách se podívejte, jak dopadly pokusy podle značek (seřazeny jsou vždy od těch nejpovedenějších vlevo nahoře až po ty nejhorší vpravo dole):
Alfa Romeo
Tohle logo je asi nejtěžší. Hlavními znaky jsou červený kříž na bílém poli (znak italského Milána) a zelený had (znak rodiny Visconti).
Jen 17 % lidí nakreslilo oba symboly, 74 % zapomnělo na kříž a 63 % na hada. Čtvrtina lidí zarámovala logo do štítu místo do kruhu.
Nejvtipnější provedení?
Audi
Německá automobilka má jeden z nejjednodušších znaků - slavné čtyři propojené kruhy symbolizují čtyři výrobce (Auto Union/Audi, Horch, DKW a Wanderer), jejichž spojením společnost v roce 1932 vznikla.
Přesto si 7 % lidí nevzpomnělo na žádný detail loga a 14 % si spletlo počet prstenců, 5 % lidí si dokonce nakreslilo olympijské kruhy.
Nejvtipnější provedení?
BMW
Vlastní znak má BMW od 5. října 1917. Zachoval si kulatý tvar původního loga firmy Rapp Motorenwerke (ze které BMW vyrostlo) i černý vnější kruh, který byl ale nově ohraničen dvěma zlatými linkami a nesl písmena BMW. Automobilka chtěla mít na logu zastoupený symbol domovského Bavorska, čtvrtiny vnitřního kruhu tak zobrazují státní barvy Bavorska.
Ikonické barvy si pamatovalo 92 % “malířů”, 93 % trefilo správně i kruhový tvar loga. Ale 41 % lidí si nepamatovalo tvar a rozložení modrých a bílých klínů.
Nejvtipnější provedení?
Ferrari
Že má Ferrari ve znaku koně, si pamatuje drtivá většina lidí. Ale jak tam ten kůň stojí?
Enzo Ferrari se nechal inspirovat hraběnkou Paulinou, která tvrdila, že mu kůň přinese štěstí. Na závodní auto si tak namaloval vzpínajícího se hřebce na žlutém pozadí (barva jeho rodného města) doplněném o barvy italské vlajky.
Koně a kanárkově žlutou barvu trefili skoro všichni, v menších detailech se už ale ztráceli. Nápis Ferrari obsahuje méně než polovina kreseb a italskou vlajku nahoře doplnilo už jen 15 % účastníků výzvy.
Nejvtipnější provedení?
Ford
Tak tady se úplně minul málokdo - jen 10 % lidí logo Fordu nevystihlo vůbec. 90 % lidí správně nakreslilo ovál a 89 % trefilo modrou barvu, typickou kurzívu pro nápis Ford už ale použilo jen 58 % účastníků průzkumu.
Ford ve své 117leté historii měnil logo jen minimálně. Rozeznatelné písmo používá od roku 1907 a ikonickou královskou modř doplnil o 20 let později.
Nejvtipnější provedení?
Peugeot
Logo Peugeotu tvoří typický lev. Ochrannou známku si Émile Peugeot zaregistroval už v roce 1858 a přestože v průběhu let došlo k řadě úprav, lev vždycky zůstal.
Přesto se při pokusu o logo Peugeotu každý pátý “malíř” ani nepokusil o žádné zvíře. A ti, co to zkusili, občas trefovali úplně vedle - kreslili ptáky, okřídlené koně koní, velryby a dokonce něco, co vypadá jako mrtvý hmyz. Překvapivě 30 % lidí nakreslilo logo úplně špatně. Z 52 lidí, kteří nakreslili tvora podobného lvu, ho 25 postavilo špatným směrem.
Nejvtipnější provedení?
Renault
Původní logo, které v roce 1898 použili bratři Louis, Marcel a Fernand Renaultovi, tvořily dvě propletenými písmeny R v secesním medailonku, typický kosočtverec, tedy diamant se formoval teprve ve dvacátých letech 20. století.
Na základní tvar si vzpomnělo 71% lidí. Zároveň si ale účastníci výzvy logo Renaultu nejčastěji spletli s něčím úplně jiným - 11 pokusů spíš připomíná loga úplně jiných značek, včetně francouzské konkurence Citroen a Peugeot.
Nejvtipnější provedení?
Toyota
Slavné logo, které se používá dodnes vzniklo až v roce 1989, kdy japonská automobilka slavil 50. výročí. 32 % lidí ale nepoužilo ve své kresbě ani jeden vnitřní ovál a 19 % netrefilo barvu. Jen zhruba 16% lidí nakreslilo protínající se ovály správně.
Nejvtipnější provedení?
Vauxhall
Společnost založil Alexander Wilson v londýnské části Vauxhall v roce 1857. Alex Wilson and Company a potom Vauxhall Iron Works vyráběla čerpadla a lodní motory. První auto postavila v roce 1903. O dva roky později firma přesídlila do Lutonu a v roce 1907 změnila název na Vauxhall Motors. Proslavila se sportovními modely, ale po první světové válce začala montovat lidovější auta.
Mezi lety 1925 a 2017 patřila značka koncernu General Motors, od roku 2017 je součástí skupiny PSA a ve Velké Británii vyrábí automobily Opel s volantem na pravé straně.
V jejím logu je od začátku gryf, mytický tvor s tělem lva a hlavou i křídly orla. Logo bylo odvozeno z erbu Faulkes de Breaute, žoldnéřského vojáka, který v 13. století sloužil Janu Bezzemkovi. Z názvu jeho sídla Fulk's Hall vznikl název Vauxhall.
Je to těžko zapamatovatelná značka i pro Brity, což se potvrdilo: o emblém se pokusilo 48 % lidí, z toho jen 14 % pokusů se alespoň trochu podobalo gryfovi. Na malé písmeno V si vzpomnělo jen 9% účastníků výzkumu.
Nejvtipnější provedení?
Volkswagen
Písmena V a W propojil Volkswagen v logu už v roce 1938 a od té doby se jich německý gigant drží. I proto bylo tolik pokusů úspěšných - jen 2 % lidí nenakreslilo V, W nebo ani jedno z písmen. S rozmístěním písmen v kruhu už to tak slavné nebylo: 17 % lidí si myslelo, že se písmena všelijak kříží a další je nakreslili vedle sebe místo nad sebe.
Nejvtipnější provedení?