Přísnější kontroly, ale taky příznivější a "lidštější" pracovní podmínky. To obnáší nová pravidla pro řidiče kamionů, která po letech náročného vyjednávání ve čtvrtek schválil Evropský parlament. Silniční balíček také znamená, že dopravci nebudou muset platit šoférům mzdy odpovídající státům, kudy kamiony pouze projíždějí. A pravidla mají vyřešit i problém takzvaných "nomádů", tedy nejčastěji řidičů z východu, kteří na cestách za kšefty po západní Evropě často žijí v kabinách svých kamionů dlouhé týdny i měsíce.
Evropský parlament schválil nová pravidla v silniční dopravě, která mají zlepšit pracovní podmínky řidičů a napravit zdeformovaný konkurenční boj dopravců z různých zemí Evropy.
Lepší pracovní podmínky
Díky novým pravidlům budou mít řidiči lepší podmínky pro odpočinek a budou moci trávit více času doma. Dopravci budou muset organizovat jízdy tak, aby se řidiči v mezinárodní nákladní dopravě mohli vracet domů v pravidelných intervalech (každé tři nebo čtyři týdny, podle konkrétního způsobu organizace práce).
Zaměstnavatel bude muset řidičům zajistit ubytování, pokud povinný odpočinek přesáhne 45 hodin za týden. Povinnou týdenní dobu odpočinku tak nebude povoleno strávit v kabině. Jestliže si řidič vybere dobu odpočinku mimo domov, musí mu zaměstnavatel ubytování i zaplatit.
Konkurenční boj podle pravidel
Vyřešit se mají i problémy s takzvanou "kabotáží", tedy dopravou zboží v rámci jednoho státu kamiony registrovanými v jiné zemi. Levnější firmy z východu takto často dlouhodobě nabízely své služby v jiných zemích a kazily tak kšefty domácím dražším dopravcům.
Kabotáž podle nových pravidel nesmí být prováděna systematicky, a proto se zavádí pravidlo, že každý kamion bude moci absolvovat maximálně tři vnitrostátní cesty během týdne následujícího po přejezdu hranic. Pak bude muset mít nejméně čtyři dny pauzu, než znovu poveze náklad po stejné zemi.
Zmizet by měly fiktivní firmy, jejichž pomocí někteří dopravci obcházeli pravidla pro vnitrostátní přepravu nákladů. Provozovatelé silniční nákladní dopravy budou muset být schopni prokázat, že v členském státě, kde jsou registrováni, skutečně vykonávají podstatnou činnost. Podle nových pravidel se také budou muset nákladní vozidla vracet každých osm týdnů do provozovny zaměstnavatele.
Nové tachografy i pro dodávky!
Aby se zamezilo podvodům, bude se zaznamenávat, kdy vozidlo překračuje státní hranice. Záznam bude probíhat pomocí nových tachografů. Dopravci budou tak muset vybavit vozidla elektronickými tachografy, které mají lépe monitorovat, kde se vozidlo pohybovalo, nakládalo a vykládalo a také kdy řidič odpočíval.
Další novinkou je, že unijní pravidla pro provozovatele silniční dopravy se nyní budou vztahovat i na přepravu dodávkami (lehkými užitkovými vozidly nad 2,5 tuny), která budou muset být rovněž vybavena tachografy.
Nové tachografy ale budou povinné nejspíš až za tři roky.
Mzdy pro řidiče
Nové předpisy mají vyřešit dlouhé debaty o výši platů profesionálních řidičů. "Vytvářejí jednoznačný právní rámec, který by měl vyrovnat rozdíly v právních úpravách jednotlivých států a dosáhnout toho, aby řidiči dostávali za svou práci přiměřenou odměnu," popisuje tisková atašé Evropského parlamentu Iva Laňová.
Dlouho se diskutovalo o tom, že by kamioňáci měli brát denní mzdu odpovídající platu země, kterou právě projíždějí. Evropská směrnice o vysílání pracovníků totiž předepisuje, že za stejnou práci by na stejném místě lidé měli dostávat srovnatelný plat, ať už je jejich zaměstnavatel odkudkoliv.
Na řidiče kamionů a dodávek, kteří zajišťují mezinárodní tranzit, se to nakonec vztahovat nebude a dopravci se tak nebudou muset při každém přejezdu hranic řídit jinými standardy. "Pravidla pro vysílání pracovníků se budou vztahovat na kabotáž a mezinárodní přepravu, avšak nikoli na tranzit, dvoustrannou přepravu a dvoustrannou přepravu s dvěma doplňkovými činnostmi nakládky a vykládky," dodává Laňová.
Europoslanci trojici příslušných norem v silničním balíčku schválili bez pozměňovacích návrhů. Celý balíček tak byl přijat a může vstoupit v platnost - stane se tak po zveřejnění v úředním věstníku EU, k němuž dojde během několika týdnů.
Pravidla pro vysílání řidičů nabudou účinnosti 18 měsíců po vstupu aktu v platnost. Ustanovení o době odpočinku a návratu řidičů se začínají uplatňovat 20 dní od zveřejnění aktu. Pravidla pro návraty nákladních vozidel a další změny pravidel pro přístup na trh nabudou účinnosti 18 měsíců poté, co vstoupí v platnost akt o přístupu na trh.