Stočený tachometr ojetého auta není pro většinu kupujících až tak velký problém. Jsou tuhle nekalou praktiku ochotni tolerovat, když na auto dostanou odpovídající slevu. Překvapivé závěry průzkumu zveřejnila společnost Cebia. Asociace autobazarů se kvůli tomu ale zlobí, podle ní průzkum na bazary hází špatné světlo a znevažuje celý trh s ojetými auty.
Až třetina ojetin na českém trhu vykazuje manipulaci s počitadlem kilometrů. Průměrný počet stočených kilometrů se pohybuje okolo 100.000 km! Experti navíc upozorňují, že kvůli snížené poptávce a kupní síle se teď může podíl nabízených stočených aut ještě zvýšit.
Jenomže českým zákazníků to prý zase až tak nevadí! Ukazují to překvapivé výsledky průzkumu společnosti Cebia, která pomáhá motoristům bojovat proti nekalým praktikám na českém trhu ojetin.
Pro 59 % kupujících není stočený tachometr důvodem, aby takové auto odmítli. Za předpokladu, že je nájezd kilometrů snížený do 50.000 kilometrů.
Rozhoduje spíš cena
Z průzkumu konkrétně vyšlo, že 35 % kupujících by jednoznačně na takový vůz požadovalo slevu. Dalších 22 % by se na stočený tachometr zeptalo prodejce a v závislosti na jeho přístupu by si auto možná koupilo, respektive pokud by je dokázal přesvědčit, že o stočení nevěděl a byl ochotný k vyjednávání o ceně vozu. Dvě procenta zákazníků by stočený tachometr vůbec neřešila a auto si klidně koupila i za výchozích podmínek.
"Je překvapivé, že stočený tachometr většinu lidí od koupi vozu jednoznačně neodradí. Alarmující také je, že pouze 22 % kupujících by se zajímalo o to, zda prodávající o stočení věděl a zda jim nezatajuje i něco jiného," komentuje ředitel společnosti Cebia Martin Pajer.
Ochota tolerovat stočený tachometr však klesá se vzrůstajícím počtem stočených kilometrů. Stejní lidé totiž byli tázáni, jak by se zachovali v případě, že by zjistili, že auto má stočený tachometr o víc než 50.000 km.
Podíl těch, kteří by si byli i tak ochotni vozidlo koupit, klesl z 59 % na 21 %, tedy prakticky na třetinu. Konkrétně 12 % kupujících by jednoznačně požadovalo slevu, 7 % by se vyptávalo prodejce a 2 % by stočení údajně neřešila.
"Statisticky každý pátý člověk by si auto se stočeným tachometrem třeba o 100000 km vědomě koupil, a to je opravdu velké číslo," podotýká Pajer.
Emoce přebíjejí rozum
Zajímavá je emocionální rovina, která do rozhodování vstupuje. "Před vybíráním vozu mívá každý kupující relativně konkrétní představu zejména o ceně, stáří a právě kilometrovém nájezdu. A kolik procent lidí je ochotno se této představy vzdát a pořídit si auto, které má i třeba dvakrát tolik najeto. A to jen proto, že auto vidí a líbí se jim. Průzkum ukázal, jak velkou roli hrají emoce při koupi vozidla,“ doplňuje Martin Pajer.
Stočený tachometr přitom zdražuje vozidlo v průměru o 20 %. Záleží na konkrétním modelu, jeho stáří a především počtu stočených kilometrů. "Kromě toho na kupujícího čekají dodatečné náklady spojené s údržbou vozu kvůli vyššímu kilometrovému nájezdu. Tyto náklady se vyšplhají opět v průměru na 20 %. S těmito náklady však lidé, kteří požadují slevu, zpravidla nepočítají,“ upozorňuje Martin Pajer.
Lidé, kteří jsou ochotni stočený tachometr tolerovat, by měli vědět, že pokud plánují vozidlo v budoucnu prodat, mohou narazit na problém. "Tato auta se budou v nadcházejících letech obecně hůř prodávat, neboť lidé historii najetých kilometrů čím dál více prověřují a najít kupce bude těžké," dodává Pajer.
Kromě stočeného tachometru se kupující mohou často setkat i se zatajenými haváriemi (99,4 % aut je prodáváno jako nehavarované!), omlazením vozidla neuvedením skutečného roku výroby, falšováním původu (i českého!) či nelegálním předěláním vozidla.
Autobazary průzkum rozlobil
Podle šéfa asociace autobazarů je ale výsledek průzkumu nesmyslný. “V České republice není stáčení tachometrů doposud kvalifikováno jako trestný čin. Považujeme proto za krajně nezodpovědné, obzvláště od společnosti, která se snaží bojovat proti nekalým praktikám při prodeji použitých vozů, zveřejňování výsledků takového "průzkumu", aniž by byla známa jeho metodika," upozorňuje šéf Asociace autobazarů APPAA Petr Přikryl.
Podle Přikryla totiž všechny autobazary sdružené v Asociaci prodávané vozy pečlivě prověřují. "Takto interpretovaný výsledek hází na autobazary špatné světlo a nepovažujeme jeho umístění do mediálního prostoru ze strany společnosti Cebia za korektní," říká Přikryl. Podle něj by takto renomovaná společnost měla spíše nabádat společnost k nákupu u prověřených a certifikovaných prodejců, než vzbuzovat u české veřejnosti dojem, že stočené kilometry jsou něco úplně normálního a že prodejci jsou ochotni vyjednávat u takových vozů o slevě. "To ke kultivaci prostředí obchodu s ojetými vozy rozhodně nepřispěje,” dodává Přikryl.
Průzkum realizovala Cebia mezi třemi sty lidmi kupujícími ojeté auto. Podle Přikryla je však klíčová metodika provádění průzkumu, která má svoje jasná pravidla. "Není-li taková metodika dodržena, jedná se spíše o anketu, kde ale respondent může například reagovat I na zavádějící otázky. Výsledky anket pak pochopitelně bývají méně vypovídající a dvě stejné ankety mohou ve výsledku dopadnout dokonce I úplně opačně," uvádí APPAA.
"Průzkumy soukromých společností je potřeba brát s určitou rezervou," míní Přikryl. Předseda APPAA upozorňuje i na fakt, že v rámci zveřejněných výsledků průzkumu nebylo uvedeno, zda se takové jednání odehrává v autobazarech nebo při nákupu vozu "na ulici".