Sedí na sedadlech pro spolujezdce, zatímco jejich Tesla "jede" v režimu autopilota. Za volantem nikdo není, přestože to výrobce zakazuje a Tesly v automatickém režimu měly několik tragických nehod. Ještě z toho mají velkou švandu a natáčí se na sociální sítě. Shrnout se to dá do dvou slov: nebezpeční pitomci.
Autopilot Tesly je jistě pokročilá technologie, která ale rozhodně zatím není určená k tomu, aby nahradila řidiče. Přestože šéf americké automobilky chce, aby jeho elektromobily byly v budoucnosti plně autonomní, v současnosti funkce Autopilot stále vyžaduje, aby šofér seděl na sedadle řidiče, věnoval pozornost provozu, měl ruce na volantu a byl kdokoliv připraven převzít kontrolu nad vozem.
Po několika vážných nehodách, které se staly právě v režimu autonomního řízení, Tesla musela upravit svůj systém, aby vyžadoval ruce na volantu. Od té doby to opakovaně zdůrazňuje, je to uvedeno i v manuálu.
Označení Autopilot je v tomto případě zavádějící, což mimo jiné v létě vzkázal výrobci i německý soud. Jde o jednoho z pokročilých asistentů řidiče, který umožňuje asistované řízení druhé úrovně, tedy částečně automatizovanou jízdu: Řidič může v některých případech předat systému nepřetržité řízení v podélném i příčném směru, ale musí trvale sledovat jízdní situaci a v případě potřeby převzít řízení. Je tedy neustále odpovědný za řízení.
Přesto si mnozí lidé pořád myslí, že Tesla umí jezdit sama. Někteří dokonce v plném provozu "testují" co vozy bez řidiče zvládnou a ještě se tím chlubí na sociálních sítích.
Tak jako tenhle "blázen" v Modelu X, který předvádí, jak Tesla sviští po dálnici, sedačka řidiče je prázdná a autor videa se jen dobře baví z místa spolujezdce:
I just couldnt pic.twitter.com/z8vrqH9Oni
— CCTV_IDIOTS (@cctv_idiots) October 16, 2020
Tesla před časem zavedla opatření, která mají podobnému chování zabránit - senzor má detekovat, že šoférova ruka je na volantu. "Chytráci" ale vymýšlejí různé nástavce, které se připevní na volant, aby senzory obelstily, nebo si pomůžou třeba pomerančem…
Na internetu se dají pořídit i různé nástavce, které zase simulují zapnuté pásy. Další senzor by měl deaktivovat autonomní řízení, pokud je sedadlo řidiče neobsazené. Ani tlakové čidlo ale není těžké obelstít nebo prostě vyřadit z provozu.
Dokazuje to další případ z nedávné doby - parta mladíků si vyrazila v Tesle na pařbu. Mejdan probíhal přímo mna palubě, mladíci se natočili na TikTok, jak vášnivě pějí romantické písně zatímco kolem sebe mají spoustu plechovek alkoholu. Auto se pohybuje po dálnici rychlostí 60 mil za hodinu (přes 96 km/h) a na místě řidiče opět nikdo nesedí:
Ne, tohle opravdu není zábava, je to jenom důkaz naprosté hlouposti.