Elektromobilita

Obří emisní lež Evropy? Rozdíly ve spotřebě aut jsou hodně podezřelé

Obří emisní lež Evropy? Rozdíly ve spotřebě aut jsou hodně podezřelé
Zdroj: Profimedia

Automobilky se snaží ze všech sil probojovat k číslům, která by jim Reálná spotřeba plug-in hybridů může být až čtyřikrát vyšší než ukazují výsledky oficiálního evropského měření. Stále více tak rezonují hlasy, které upozorňují na možný podvod a záměrné zkreslování čísel kvůli emisním limitům. Podívejte se na propastné rozdíly ve výsledcích měření v Evropě a v USA.

Automobilky se snaží ze všech sil probojovat k číslům, která by jim zaručila, že splní přísné evropské normy a nebudou muset platit tučné pokuty za průměrné emise svých modelů. Přes tvrdý dopad koronavirové pandemie se nic nemění na tom, že letos by průměrné emise nových osobních automobilů měly dosáhnout 95 g CO2 na 1 km.

Z prodaných aut se vypočítá emisní průměr a každý gram navíc bude znamenat pokutu 95 euro na každý vůz. Normy v reálu znamenají, že automobilky by u prodaných aut musely dosáhnout průměrné spotřeby, která u čistě spalovacích motorů to není reálná - diesely by musely spotřebovat zhruba 3,6 litru nafty na 100 km a benzíny jen malinko přes 4 litry.

I proto tlačí do prodeje co nejvíc elektromobilů a hybridů, aby si průměr zlepšily. Jenomže se čím dál víc ukazuje, že ani tahle cesta není tak docela čistá. Nejlépe to ilustruje srovnání výsledků oficiálních měření WLTP v Evropě a agentury pro ochranu životního prostředí EPA v Americe. Rozdíly jsou mnohdy propastné. A to jak u plug-in hybridů, tak u elektromobilů.

Související obsah

Pochybnosti u plug-in hybridů

V řadě zemí Evropy jsou plug-in hybridy nejprodávanějšími ekologicky šetrnými automobily. Oblíbené jsou ve firemních flotilách, i díky tomu, že v některých státech lze na jejich pořízení získat dotaci.

"Vzhledem k cenám a dalším omezením elektromobilů je to také jeden z nástrojů, který má dopomoci tomu, aby se Evropa stala do roku 2050 uhlíkově neutrální, tedy kontinentem s nejnižšími emisemi CO2. Smělý plán. Je ale otázkou, zda se k němu nechce Evropa dostat „podvodem“," upozorňuje český automotoklub ÚAMK.

Při srovnání čísel u plug-in hybridů, které po nabití zvládnou určitou část cesty ujet na elektriku, totiž vyvstává otázka, zda jsou opravdu tak šetrné, jak se tvrdí.

Související obsah

"Evropa jejich spotřebu stanovuje podle normy WLTP, což kromě jiného znamená, že se měří výhradně na prvních 100 km jízdy. Do výsledné spotřeby a emisí se nepočítá vzdálenost, kterou taková auta ujedou v čistě elektrickém režimu. Průměrně to může být 40 až 60 km. I u vozů s vysokým výkonem a značnou spotřebou paliva tak mohou vyjít až zázračně nízké emise. "Jestliže ujede konkrétní plug-in hybrid na elektřinu 100 km, má nulovou spotřebu," popisují odborníci ÚAMK s tím, že daná metodika "lže".

Americká norma měření EPA, které je považovaná za nejpřesnejší díky lepšímu srovnání s reálnou spotřebou, totiž pracuje s jinými čísly. A to hodně jinými.

Tady jsou konkrétní příklady:

Bentley Bentayga Hybrid má podle evropské normy WLTP spotřebu pouhých 3,5 litru na 100 km, a emise CO2 asi 79 g/km. Přitom jde o obří luxusní SUV s výkonem 330 kW a točivým momentem 700 Nm. Podle americké normy EPA má úplně stejné auto průměrnou spotřebu skoro čtyřikrát vyšší: 12,4 l/100 km!! Ve městě si řekne i o 13,8 l/km, mimo město o 11,2 l/km. V takové případě je na dálnici úspornější i osmiválcová verze Bentayga 4,0 V8 bez elektromotoru!

Ostrý plug-in hybridní sedan BMW 330e má podle WLTP průměrnou spotřebu 1,9 litru na 100 km. Jak je to možné, když pod kapotou sedí výkonný přeplňovaný čtyřválec? Auto dokáže prvních 66 km ujet v elektrickém režimu. V USA mu však naměřili průměr 7,8 l/100 km. A opět platí: v takovém případě je v některých případech úspornější jeho čistě benzínová varianta BMW 330i.

Když k tomu přidáme fakt, že řada majitelů svoje plug-in hybridy vůbec nedobíjí a jezdí jen na spalovací motor, je pochybnost o ekologickém přínosu takových aut ještě výraznější.

Související obsah

"Nejde jen o to, aby evropská norma WLTP umožnila automobilkám splnit požadovaný, v danou chvíli těžko splnitelný úkol pro letošní rok, tedy aby průměrné emise nových osobních vozů činily 95 g CO2 na 1 km?" nadhazuje řečnickou otázku ÚAMK a připomíná, že v dalších letech budou předpisy ještě tvrdší - v roce 2030 mají být průměrné emise o dalších 37,5 % nižší než v roce 2021.


Pochybnosti u elektromobilů

Ani čisté elektromobily se pochybnostem nevyhnou. Důvode je přitom stejný - rozdíly v oficiálním měření v Evropě a USA. I když tentokrát pochopitelně nejde o spotřebu, ale o dojezd na jedno nabití. Dalo by se čekat, že rozdíly budou minimální, jenomže tomu tak není.

Portál insideevs.com na jaře přinesl velké srovnání elektromobilů, které jsou dostupné v USA a v odpovídající verzi i v Evropě.

O Porsche Tycan se napsalo už hodně - elektromobil za minimálně tři miliony má až srandovní dojezd kolem 300 kilometrů. Už u něj se opět ukazuje rozdílná metodika: zatímco EPA udává 203 mil, tedy necelých 330 kilometrů, WLTP v Evropě elektrickému Tycanu přiřkla dojezd na jedno nabití přes 460 km.

Insideevs dal dohromady přehled dalších elektromobilů - podívejte se na srovnání. První údaj (v černém pruhu) odpovídá měření v USA, zeleně jsou pak vyznačeny dojezdy podle evropské metodiky - vše je tedy v mílích, aby bylo srovnání relevantní, takže pokud byste chtěli údaje v kilometrech, je třeba násobit zhruba 1,6 krát. To ale nemění nic na tom, že rozdíly jsou v některých případech opět propastné.

Důležitý poměr mezi měřeními vyjadřuje žluté číslo: Tycan 4S má podle evropského měření 1,42 krát delší dojezd než podle toho amerického. U Audi e-tron se hodnoty liší 1,3krát u elektromobilu Kia Niro EV skoro 1,2krát a tak dále…

Jen u tří modelů jsou naměřené hodnoty na obou kontinentech zhruba stejné, u dalších tří dokonce v USA naměřili delší dojezd než v Evropě. Mimochodem: všechno jsou to americké Tesly, které se pyšní rekordními dojezd. Vypadá to, jakoby evropské měření nadržovalo evropským značkám… "Jako kdyby v Evropě byla odlišná gravitace," podotýká portál.

Související obsah

Zároveň ale uvažuje nad tím, která čísla jsou přesnější. Při testování Audi e-tron, Porche Tycan Turbo, nebo MINI Cooper SE vyšly skutečné hodnoty někde mezi výsledky WLTP a EPA.

Rozdílné hodnoty nicméně ukazují, že měření není přesné a to evropské podle všeho udává u plug-in hybridů i elektromobilů mnohem pozitivnější čísla, než pak ukazuje reálný provoz.

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události