Řidiče nervózně postávající v omezení na rekonstruované silnici I/4 na Příbramsku čeká na konci kolony zábavné rozptýlení - baví se "živým semaforem". Dopravu totiž kyvadlově řídí dvojice regulovčíků schovaná v improvizovaných budkách.
Musejí řídit dopravu kyvadlově, za každého počasí. Venku teď není zrovna příjemně, a tak si postavili dočasné přístřešky. Celý den v nich stojí a střídavě pouštějí auta přes rekonstruovaný úsek frekventované silnice. Tak funguje zvláštní "semafor" u Milína na Příbramsku.
Hlavní tah mezi Prahou a Strakonicemi v úseku Milín – Chraštice už druhý měsíc prochází kompletní opravou. Ředitelství silnic a dálnic předem varovalo, že se budou tvořit kolony a řidiči musí počítat i s citelným zdržením. Aby bylo co nejmenší, do akce nastoupili regulovčíci. Ti jsou spojeni vysílačkou a přímo na místě mají reagovat na aktuální intenzitu provozu.
Není to zrovna nejmodernější řešení, ale podle řidičů to jakž takž funguje. "Už si pamatuju, kterej slouží na který straně, jak často tam stávám. Tzv. regulovčíci. Ještěže tam jsou. Ty fronty by byly díky semaforům nekonečné," napsal jeden ze šoférů pod fotku, kterou na Facebooku zveřejnil Josef Jakeš s trefným popiskem "živý semafor".
Silničáři chtěli co nejvíce využít ucházejícího podzimního počasí, které ale teď vystřídaly nepříjemné mlhy, mrholení i mrazíky. A regulovčíci schovaní pod improvizovaným přístřeškem vyvolávají pobavení i soucit. "Práce snů, která by rychle utíkala, to určitě není," podotýká jeden z nich. "Chudáci v té zimě," píšou další.
Někteří lidé se diví, že stavební firma nenasadila modernější technologii. Lidská síla je podle nich nejspíš pořád levnější než kamery a senzory, které by dokázaly samy sledovat intenzitu dopravy a podle toho přepínat semafor.
Každá oprava na frekventované dálnici D4 a navazující silnici I/4 způsobuje velké dopravní komplikace. U Milína měly práce původně skončit v polovině listopadu, teď je omezení plánováno ještě do konce tohoto týdne. Tak snad brzy dostanou promrzlí regulovčíci volno.
Bude to ale pouze na pár měsíců "zimní technologické přestávky", po jarním oteplení se stavební stroje na silnici vrátí. V plánu jsou další čtyři etapy padesátimilionové rekonstrukce značně opotřebované vozovky, svodidel, krajnic i odvodnění.