SUV

Test odhalil velkou slabinu moderních SUV. Výsledky jsou skandálně špatné

Test odhalil velkou slabinu moderních SUV. Výsledky jsou skandálně špatné
Zdroj: Teknikens Värld

Crossovery a městská esúvéčka jsou moderní, dobře vybavená, většinou bezpečná auta. A také stále víc a víc oblíbená hlavně díky populárnímu robustnějšímu vzhledu. Mají ale i některé slabiny. A výsledky takzvaných losích testů ukazují, že to mohou být slabiny dost výrazné.

Nedávno jsme měli možnost projet se novou hybridní Toytou RAV4 a s čistým svědomím můžeme konstatovat, že je to skvělé auto. Toyotě se povedlo smáznout všechny tradiční slabiny crossoverů, jako jsou zoufalý nedostatek místa v kufru, málo prostoru v zadní řadě sedadel, vyšší spotřeba nebo slabší výkon.

Ničím takovým "ravka" netrpí. Mezigeneračně povyrostla, vypadá pěkně, příjemně se s ní jezdí, uvnitř je spousta místa, interiér je "vyvoněný" kůží a měkčenými plasty. Díky podpoře elektřiny umí i s atmosferickým dvouapůllitrem ve městě jezdit pod 5 litrů. Podvozek je při běžné jízdě komfortní, ne moc houpavý, ani ne příliš tvrdý.

Toyota se chlubí, že právě model RAV4 před lety zakládal segment kompaktních SUV pro volný čas. A nová generace se špičkovým hybridním ústrojím potvrzuje, že Japonci pořád umí.

Jenže!

Novou "ravku" si nedávno vzali do parády i švédští kolegové z redakce magazínu Teknikens Värld. Jejich losí test je světově proslulou záležitostí. Cílem je vyhodnotit schopnost vozidla manévrovat kolem nečekané překážky - švédská zkouška simuluje situaci, kdy se řidič musí náhle vyhnout velkému zvířeti, proto se ostatně jmenuje "losí".

Související obsah

A takový losí test si teď Švédové připravili na Toyotu RAV4 v nejnovější variantě plug-in hybrid, která je nově k dostání i v Česku. A "ravka" totálně propadla…

Možná si řeknete, že současná SUV si na opravdová SUV už jen hrají a nepotřebují zas tak "terénní" vlastnosti. Jenomže losí test není úplně zbytečnou zkouškou. Jde o jeden z nejnáročnějších bezpečnostních testů, který zjišťuje chování auta při rychlých, nečekaných úhybných manévrech. Ověřuje, jestli auto zůstává i v takové situaci ovladatelné.

"Tohle jsme nečekali ani v našich nejdivočejších fantaziích: auto se skoro točí dokola. Moje první myšlenka za volantem: jak se tohle může dít v roce 2020? Zdá se, že stabilizační systém se vůbec nezapojuje. Zadek jde do smyku, který pokračuje, dokud proti němu dostatečně důrazně nezasáhnu volantem. Úhel smyku je extrémní," popisuje testovací jezdec po první zkoušce. A podobné to bylo, i když se řidiči vystřídali. Podívejte se na test:

V rychlosti 68 km/h nebyla Toyota vůbec schopná projet mezi kužely kvůli výrazné přetáčivosti. Dokonce si málem vyzula pneumatiku. Na správné trase se udržela až v rychlosti pod 63 km/h. To jezdci označili za skandálně špatný výsledek. Nejlepší auta dokáží ostré esíčko vybrat v rychlosti 70 až 80 km/h.

Podobně špatné výsledky měla vloni i full-hybridní RAV4, která losí test zvládla až po úpravě nastavení stabilizace. Švédské zastoupení Toyoty před několika měsíci uvedlo, že všechny hybridní RAV4 na evropském trhu dostaly nový software, který by měl rozhýbat stabilizační systém (v autech označovaný jako ESP či ESC). Ale podle výsledků tohoto testu se nezdá, že by to moc pomohlo.

Horší stabilita je u těžkých SUV s vysokým těžištěm tak nějak samozřejmá, vždyť Švédům se v minulosti povedlo při losích testech některé velké vozy dokonce převrátit. U tak vymakaného auta s jinak precizním hybridním ústrojím ale špatný výsledek šokuje.

A zároveň ukazuje na onu velkou slabinu moderních esúvéček či crossoverů. Většinou jsou to auta do města a ostré manévry jim můžou dělat velké potíže. A hlavně ve verzích podpořených elektromotorem, ve kterých váhu ještě zvyšují baterie.

Související obsah

Nedobře ostatně dopadly i další testované plug-in hybridní crossovery Mitsubishi Outlander nebo Volvo XC40 Recharge T4. Byť měly o něco lepší výsledky než "ravka". "Tyhle typy aut jsou prostě opravdu špatné," zní drsné hodnocení magazínu Teknikens Värld.

Toyota se dušuje, že nedostatek své vlajkové lodi napraví. "Podnikneme protiopatření a potřebné kroky k zajištění, aby plug-in hybridní RAV4 losím testem magazínu Teknikens Värld prošla úspěšně," vzkázala.

Právě plug-in hybridní provedení má být vrcholnou verzí páté generace RAV4. Toyota zrovna oznámila její ceny pro český trh začínají na 1,4 milionu korun. Základem je benzinový čtyřválec Dynamic Force o objemu 2,5 litru doplněný o tři elektromotory. Celkový výkon systému je 306 koní!

Související obsah

RAV4 plug-in se v běžném provozu chová jako elektromobil. Výchozím režimem je jízda na elektřinu, kdy vůz ve městě při plně nabitém akumulátoru urazí až cca 75 kilometrů, což je s rezervou více než průměrná vzdálenost ujetá evropskými řidiči při každodenním dojíždění. Je-li zapotřebí výkonová posila, zapojí se spalovací motor. Na rozdíl od jiných podobných technologií se vůz po vybití akumulátoru chová jako plnohodnotný hybrid se spotřebou do 5 litrů na 100 km při zachování stejných jízdních vlastností.

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu SUV

Důležité Události