Není to dlouho, co jsme vás informovali o iniciativě dopravních expertů zpřísnit postih pomalé jízdy po českých silnicích a dálnicích. Ta totiž vyvolává u řady šoférů nepříčetné reakce. Jak je to s pomalou jízdou podle současných pravidel? Šneky je možné trestat už teď, ale je to poněkud obtížné…
Zatímco maximální rychlost je pro jednotlivé typy silnic jasně stanovená, na minimální rychlost pravidla už tolik nemyslí. I když…
V předpisech existuje ustanovení, že:
Řidič nesmí
a) snížit náhle rychlost jízdy nebo náhle zastavit, pokud to nevyžaduje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích,
b) omezovat plynulost provozu na pozemních komunikacích, zejména bezdůvodně pomalou jízdou a pomalým předjížděním.
Zdá se to celkem jednoznačné - pomalá jízda je přestupkem. Ale o dost hůř se to prokazuje a vymáhá. Policisté totiž můžou trestat "bezdůvodně pomalou jízdu". Co to ale vlastně je? Limit není jasně stanoven a posuzovat se tak musí řada okolností. Policisté tak takové přestupky ani neevidují a vlastně ani moc netrestají.
"Bezdůvodně pomalá jízda není sledována statisticky a v případě, že kolegové takovouto pokutu udělí, tak jsou to spíše ojedinělé výjimky," potvrdil mluvčí Policejního prezidia ČR David Schön.
Jiná situace může nastat, když nejnižší povolenou rychlost v daném úseku jasně stanovuje značka. Pak stačí takového šneka změřit. Značka totiž přikazuje řidiči jet nejméně rychlostí vyjádřenou číslem. Neplatí pouze, pokud takovou rychlost vylučují provozní podmínky, například intenzita provozu, překážka, nebo pokud by taková rychlost ohrožovala bezpečnost například za mlhy nebo jiných nepříznivých povětrnostních podmínek. Jenomže viděli jste někde takovou značku?
Experti z platformy Vize 0 chtějí prosadit, aby se na pomalou jízdu v Česku dalo pohlížet jinak. "Tady vlastně usilujeme o to, aby se kromě bezdůvodně pomalé jízdy začalo hovořit o nebezpečně pomalé jízdě. Jedou pomalu jenom proto, že se kochají okolní krajinou, telefonují, baví se spolujezdcem, nebo jsou to tzv. čumilové, co se koukají na místě dopravní nehody, co se tam děje. A za nimi se hromadí vozidla, která je nemohou předjet," popsal dopravní expert Roman Budský.
S přitvrzením vůči šnekům souhlasí i policie, podívejte se na reportáž Ivana Berky:
Bezdůvodně pomalí řidiči vyvolávají u ostatních nenávist. Potvrdil to i letošní průzkum agentury STEM pro Českou asociaci pojišťoven v rámci kampaně Agresivita zabíjí.Čeští řidiči přiznali, že je nejvíc vytáčejí právě zbytečně pomalí řidiči. Každý sedmý se tak nechá vyprovokovat k riskantnímu chování – konkrétně 42 % mužů a dokonce i 29 % žen.
Zatím ale minimální rychlost zůstává jasně stanovená pouze na dálnicích. Tam platí, že:
Na dálnici je dovolen jen provoz motorových vozidel a jízdních souprav, jejichž nejvyšší dovolená rychlost není nižší než 80 km/h. V úseku dálnice procházejícím obcí je dovolen i provoz motorových vozidel a jízdních souprav pro veřejnou hromadnou dopravu, jejichž nejvyšší povolená rychlost není nižší než 65 km/h. Mimo obslužná zařízení dálnice je ostatním účastníkům provozu na pozemních komunikacích zakázán vstup na dálnici, chůze a jízda po dálnici.
Vozidla, která nemohou jet rychleji, musí opustit dálnici na nejbližším možném sjezdu. Pokud auto během jízdy ztratí schopnost jet rychleji než je povolený limit, řidič musí buď zastavit u krajnice na bezpečném místě nebo sjet z dálnice co nejdříve to bude možné.
Experti chtějí řešit i další nešvar u řidičů, kteří rychlost ovlivnit nemůžou, třeba náklaďáků či traktorů. "Měli by být povinni na vhodném místě zastavit a umožnit těm rychlejším kolegům předjetí. To my v zákoně nemáme. Něco podobného mají třeba v Německu," doplnil Budský.
Šneci za hranicemi
V zahraničí je přístup k extrémně a bezdůvodně pomalým řidičům různý. Přestupky evidují a trestají například ve Velké Británii, Polsku nebo Austrálii.
V Německu nebo Rakousku je to podobné jako u nás - například v německém zákoně o silničním provozu lze pojem "minimální rychlost" najít pouze nepřímo: "Bez oprávněného důvodu by vozidla neměla jezdit tak pomalu, aby bránila plynulosti provozu.“
Každý, kdo jede příliš pomalu - v závislosti na konkrétní dopravní situaci - může dostat pokutu 20 eur. Pokud řidiči, kteří jedou příliš pomalu bez konkrétního důvodu, kvůli své nedostatečné rychlosti způsobí nehodu, lze jim v jednotlivých případech přičíst spoluvinu. Začátečníkům a starším řidičům se pomalejší jízda toleruje.
Na německé nebo rakouské dálnice pak mohou motorová vozidla, která jsou technicky schopná dosáhnout alespoň rychlosti 60 km/h. Ale minimální rychlost tam také můžou v určitých úsecích předepisovat dopravní značky a nebo pokyny na proměnném světelném značení nad jednotlivými pruhy dálnic.
"Ty se používají hlavně tam, kde se běžně jezdí vysokými rychlostmi a pomalí řidiči by mohli ohrozit plynulost dopravy," popisuje německý autoklub ADAC. Největší šneci pak můžou jen do pravého pruhu, což minimalizuje riziko, že do nich někdo zezadu narazí. Kdo by porušil omezení dané značkou a jel pomaleji v jiném pruhu, může dostat pokutu až 35 eur.
Ve Švýcarsku v roce 2016 vymezili jízdní pruhy na dálnici ještě striktněji. Do levého pruhu na tříproudých úsecích smí jen vozidla, která mohou jet alespoň 100 km/h.