Evropská komise

EU začala potichu sledovat nová auta. Chce znát detaily o každé jízdě!

EU začala potichu sledovat nová auta. Chce znát detaily o každé jízdě!
Zdroj: Profimedia

V EU se od ledna začaly naplno využívat "černé skříňky" v nových autech. Takzvané palubní měřiče spotřeby paliva sbírají data o každé jízdě - nově registrovaná auta musí reálnou spotřebu evidovat a Evropská unie si vymínila, že k těmto datům bude mít od začátku roku 2021 přístup. Cílem je dostat mnohem přesnější údaje o reálně spotřebě a emisích moderních aut.

Palubní měřič spotřeby paliva (OBFCM - On Board Fuel Consumption Monitoring) musí mít od letošního roku v povinné výbavě každé nově vyrobené a prodávané auto v EU. Černá skříňka (ať už hardwarová nebo softwarová) bude zaznamenávat přesnou spotřebu paliva podle stylu jízdy osoby sedící za volantem. Data pak mají být k dispozici evropským úřadům.

Skutečně anonymní?

EU chce data shromažďovat anonymně, další využití má být definováno během nadcházejících měsíců současně s podrobnými pravidly pro sdílení údajů. Jak však upozorňuje například portál NewMobility.news, některé spotřebitelské organizace se už teď obávají, že by měřiče mohly fungovat jako "špión" a vést například k tomu, že v budoucnu budou nehospodárně jezdící řidiči perzekvováni ekologickými poplatky, daněmi nebo vyšším pojistným. Na rizika spojená s nedotaženým evropským předpisem upozorňoval i německý Bundestag.

Související obsah

Spotřeba, rychlost i emise

Evropská komise příslušné nařízení schválila už v roce 2018, teď nabývá platnosti. Nové měření má smazat rozdíly mezi realitou a laboratorními testy, které se v řadě případů od skutečnosti stále hodně liší. Pod větším dohledem tak není jen spotřeba, ale i ujetá vzdálenost, rychlost a samozřejmě i emise. Zejména u plug-in hybridů můžou být skutečné emise CO2 až čtyřikrát vyšší než udávají automobilky podle výsledků homologačních testů. Pochopitelně záleží, nakolik řidiči využívají elektrický pohon a dobíjení na úkor spalovacího motoru.

Související obsah

Problematické plug-in hybridy

Nedávné výsledky analýzy německého Fraunhoferova institutu a Mezinárodní rady pro čistou dopravu (ICCT), která čerpá z reálného provozu více než 100.000 hybridních aut v Evropě, Severní Americe a Číně. Potvrzuje se, že majitelé plug-in hybridů najedou na elektřinu zhruba polovinu kilometrů oproti nájezdu, se kterým počítají testy při schvalování těchto aut. U firemních flotil je skutečné využívání elektřiny ještě nižší.

Související obsah

Z auta rovnou do Bruselu

Moduly, které sledují reálnou spotřebu, jsou pro nově homologovaná a prodávaná auta povinné od ledna 2021. V dubnu 2022 by měly automobilky Unii poprvé předat naměřené údaje. V budoucnu by měly být zašifrované údaje díky online připojení moderních vozidel přenášeny přímo z jednotlivých aut ke kontrolním orgánům EU tak, aby s nimi už výrobci nebo další instituce nemohly manipulovat. Podle kritiků to ale umožní dosledovat data k jednotlivým vozům a identifikovat jejich majitele.

Kontrola automobilek i řidičů

Brusel se dušuje, že chce data využívat hlavně k tomu, aby měl pod kontrolou výrobce a mohl se přesvědčit o tom, jak reálně dodržují emisní normy. Pokud by měření odhalilo výrazné rozdíly proti laboratorním testům, mohly by automobilkám hrozit vysoké pokuty. Pod dohledem ale budou i provozovatelé vozidel.

Související obsah

Podle nevládní ekologické organizace Transport & Environment by mohla být data využitá tak, aby řidiči (a hlavně firmy), kteří skutečně využívají elektrický pohon, dostali finanční vládní pobídky - například snížením některých poplatků. Naopak by sledování mohlo zabránit vyplácení ekologických dotací firmám, jejichž plug-in hybridní flotily ve skutečnosti elektřinu k jízdám moc nevyužívají.

Kterých aut se to týká

Moduly sledující spotřebu už některá auta mají ve výbavě delší dobu. Týká se to hlavně prémiových značek. Teď by měly mít "černou skříňku" všechny nově homologované a registrované vozy. Povinnost platí od září 2020 a od ledna 2021 má EU schválený přístup k posbíraným datům "v každý moment a během celé životnosti auta".

Související obsah

U starších aut, která neumožňují online přenos, mají zaznamenané údaje sbírat autorizované servisy a stanice technické kontroly. Zatím ale není úplně jasné, jak přesně se to bude dít. Skenery načítající palubní data by měly být povinné od roku 2023.

Související obsah

První komplexní vyhodnocení by mělo proběhnout v roce 2026. Případné sankce za rozdíly mezi skutečně naměřenými údaji a hodnotami z laboratoří by měly platit až od roku 2030.

Související obsah

Další zpřísnění na obzoru

Od ledna 2021 zároveň platí pro nová auta emisní norma Euro 6d-ISC-FCM, která zavádí přísnější limity emisí oxidů dusíků a ruší některé výjimky při výpočtu emisí oxidu uhličitého. Letos má Evropská komise rozhodovat o finální podobě emisní normy Euro 7, která bude platit od roku 2025. Očekává se další výrazné zpřísnění a ještě drsnější tlak na dodržování limitů naměřených v laboratořích i v reálných podmínkách.

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události