Kvalita a úroveň prací v českých autoservisech se v průběhu loňského roku zhoršila. To je závěr velkého Auditu servisů, který zpracovala společnost Cebia. I když obecně nejde o zhoršení nijak dramatické, v některých regionech je třeba si dát na kvalitu prací pozor. Které kraje jsou na tom nejhůře?
Vloni se kvalita provedených prací zhoršila v autorizovaných i neautorizovaných servisech. A zhoršovala se nejen v průběhu roku, ale i meziročně.
Zatímco v roce 2019 dosahovala celková úroveň oprav 96 % ze 100 % možných, ke konci loňského roku dosahovala "jen" 93 %. Před epidemií koronaviru a zavedením přísných opatření přitom byla kvalita prací na úrovni 98 %.
"Přestože se nejedná o dramatické snížení a lze říci, že kvalita oprav zůstává poměrně vysoká, rozdíl představují zejména jednotlivé kraje," uvádí společnost Cebia, která údaje z ročního hodnocení poskytuje už více než tři roky.
Hodnocení podle regionů
Některé kraje se v úrovni služeb motoristům zlepšily. Skokanem roku se stal Zlínský kraj, který si polepšil z 89 % na 97 %. Mezi kraje s nejkvalitněji provedenými opravami pak patří také kraj Středočeský (97 %) či Vysočina (98 %). Na špičce zůstala v kvalitě oprav Praha, loni obhájila kvalitu na úrovni 97 %
Naopak k razantnímu snížení hodnocení došlo v Jihočeském kraji z předloňských 97 % na pouhých 80 % Tento kraj se tak stal vůbec nejhorším z hlediska kvality oprav. Druhým rokem v řadě klesla kvalita provedených oprav v kraji Olomouckém, a to z 93 % na 90 %. Ještě v roce 2018 přitom autoservisy v Olomouckém kraji vykazovaly opravy na úrovni 99 %.
Nejčastější závady
Nejčastějšími administrativní závadami byly neúplně sepsané zakázkové listy, v nichž chyběly informace o stavu pohonných hmot a počtu najetých kilometrů. Nejčastějšími technickými závadami pak bylo nepředložení všech vyměněných dílů, nekvalitně provedené lakování, nepřiměřeně dlouhá doba opravy či fakturování opravy dílů, které nebyly poškozené.
Konkrétní příklady nekvalitních oprav:
Autorizovaný, nebo neautorizovaný servis?
Poměrně překvapivě si vloni vedly lépe neautorizované servisy. Zatímco autorizované si pohoršily o 3 procentní body na 93 %, neautorizované si naopak o 4 procentní body polepšily na 94 %
Celkově tak byla kvalita provedených oprav v rámci autorizovaných i neautorizovaných servisů prakticky srovnatelná.
V rámci autorizovaných servisů nebyl v kvalitě odvedených prací výrazný rozdíl ani z hlediska značek. Servisy značky Škoda získaly hodnocení 95 %, o 1 procentní bod meziročně méně. O 3 procentní body si loni pohoršily servisy Fordu (z 94 na 91 %), a o 2 procentní body servisy Peugeotu (z 97 na 95 %).
Konkrétní příklady nekvalitních oprav:
Zásadním pravidlem Auditu servisů je princip opakované kontroly na sledovaných pracovištích. Auditoři navštíví jeden servis maximálně 3x za rok. Všechny kontroly probíhají neohlášeně, servis tedy není předem informován o návštěvě auditora.
"Cílem služby Audit servisů je z poloviny prevence, z poloviny represe. Hrozba nezávislých a neohlášených kontrol ze strany leasingových společností nutí servisy dodržovat kvalitu a pravidla servisních služeb pro leasingové společnosti. V případě, že se při auditech zjistí závady, jsou pak pádnými argumenty pro obchodní jednání leasingových společností se servisy. Výsledky auditů umožňují selektovat kvalitnější servisy a vyjednávat lepší podmínky,“ uvedl Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která nabízí služby motoristům, je lídrem na trhu v prověřování původu a historie vozidel a v letošním roce oslaví 30 let působení na českém trhu.
Konkrétní příklady nekvalitních oprav:
Největšími zákazníky jejího auditu jsou právě leasingové společnosti s vozidly provozovanými v režimu operativního leasingu. Služba je určena také vedoucím servisů ke kontrole zaměstnanců, ale i správcům firemních vozových parků a běžným motoristům. "Vedoucí servisů ve většině případů respektují a oceňují zjištěné nedostatky a sami činí nápravná opatření," dodává Cebia.
Na co si dát pozor?
Na opravy v servisech by si podle Pajera měli dát pozor i běžní zákazníci. Vždy by měli trvat na kompletně vyplněném zakázkovém listu a zejména zkontrolovat, zda sedí stav pohonných hmot a počet najetých kilometrů. V případě výměny jakýchkoli dílů by si měli nechat po opravě předložit původní díly, které byly nahrazené jinými. Důležité je zkontrolovat kvalitu lakování a spasování dílů.
Konkrétní příklady nekvalitních oprav:
Cebia do celkového Auditu servisů zahrnuje pět druhů auditů: Po pojistné události, Po opravě, Před opravou, Mystery Repair a Pick-up audit. Od roku 2019 se provádějí také laboratorní testy olejů a paliv. Laboratorní testy olejů se používají v případech, kdy orientační (kapkový) test oleje indikuje podezření na cizí příměsi, nebo neprovedení výměny. Výsledkem je odborný znalecký posudek s odkazem na laboratorní výsledky.
Konkrétní příklady nekvalitních oprav:
Laboratorní testy paliv se používají v případech, kdy se na vozidle objevila závada, která může mít souvislost s použitím nekvalitního paliva (např. poškozené vstřikování). Výsledkem je odborný posudek, který potvrdí nebo vyvrátí použití paliva, jež nesplňuje zákonem stanovené normy.