Elektromobilita

Podivné požáry aut do zásuvky. VW Golf explodoval, byl jen dva dny starý

Podivné požáry aut do zásuvky. VW Golf explodoval, byl jen dva dny starý
Zdroj: Feuerwehr Felsberg

Pochybnosti o bezpečnosti aut na baterie v poslední době oživilo pár zvláštních nehod, nebo spíš požárů kvůli technickým závadám. Plug-in hybrid VW Golf GTE explodoval za jízdy uprostřed malého městečka. Elektrický Renault Zoe zase začal hořet v dálničním tunelu. Hasiči znovu měli plné ruce práce, aby baterie dokázali uhasit. Tyto případy děsí, a tak například bavorské město Kulmbach dokonce zakázalo vjezd elektromobilů a hybridů do podzemních garáží.

Ozvala se hlasitá rána, modře se zablesklo a v okolních domech se kvůli tlakové vlně vysypala okna. Mohl za to jen dva dny starý plug-in hybridní Volkswagen Golf GTE, který měl najeto pouhých 300 kilometrů. Nehoda se stala minulý víkend v německém městečku Hillgershausen v Hesensku. Golf za jízdy prostě explodoval a skončil v plamenech.

Řidič i jeho spolujezdec z ohnivé koule naštěstí včas unikli s lehkým poraněním. Golf dopadl mnohem hůř. Podle záběrů hasičů z nového auta zbyla jen kostra.

Hasiči se snažili plug-in hybrid uhasit, jenže baterie se vždy znovu vznítila, informují německá média. Na místo tak musel dorazit speciální kontejner, do kterého vrak naložili.

Takový kontejner může být v případě potřeby zaplaven vodou. "Ale to v tomto případě nebylo nutné," uvedl Dursun Gün z odtahové služby pro místní rozhlasovou stanici FFH. Vůz se nakonec ochladil sám, nejspíš díky venkovní teplotě, která byla hlubokou pod nulou. Škoda? Podle policie v přepočtu přes 1,1 milionu korun, což je zhruba cena nového hybridního golfu.

Související obsah

Další podobnou událost ohlásili tento týden hasiči z rakouské dálnice A14. Poblíž Fedlkirchu vzplál za jízdy elektromobil Renault Zoe. Řidič si všiml zápachu v dálničním tunelu, stihl z něj vyjet, zastavit v odstavném pruhu, ale pak auto explodovalo. Řidič naštěstí bez úhony unikl, uvedla rakouská televize ORF.

Na místo vyjelo několik posádek hasičů. Ani oni ale z elektromobilu moc zachránit nedokázali. Podle všeho mohla za požár technická závada.

Před třemi měsíci vyděsil požár jiného elektromobilu obyvatele domu ve městě Hard, jen pár kilometrů od Fedlkirchu. V podzemní garáži tam vzplálo auto během nabíjení, dům musel být evakuován a jeden člověk, který se nadýchl kouře, byl ošetřen v nemocnici.

I tady byla za příčinu označená technická závada.

A tak se znovu bouřlivě diskutuje - jsou elektromobily a hybridní vozy do zásuvky opravdu bezpečné?

Související obsah

Vloni podobnou diskuzi v Česku rozvířil požár hybridního BMW v autoservisu Čestlicích u Prahy. Plug-in hybrid za dva miliony vzplál a skončil na tři dny ponořený ve speciálním kontejneru s vodou. Připomeňte si loňský případ:

Odborníci se shodují, že auta na baterky nejsou v zásadě o nic víc nebezpečná než auta se spalovacími motory. "Bez ohledu na to, zda je vozidlo poháněno benzínem nebo naftou, plynem nebo baterií, musí všechny schválené vozy splňovat zákonné požadavky, které mají zaručit nejvyšší úroveň bezpečnosti řidičů," uvádí v rozsáhlém komentáři například německý ADAC.

Ten srovnával bezpečnost elektromobilů s vozidly s konvenčními motory v nárazových testech a přišel s tím, že elektromobily jsou často bezpečnější díky vyztužené konstrukci. Výrobci si uvědomují, že baterie jsou nejkritičtějším místem a proto se snaží akumulátory v podvozku lépe chránit před deformací. Navíc v případě nehody by měla být baterie okamžitě automaticky odpojena.

"Samovznícení elektromobilu bez vnějšího vlivu je stále extrémně výjimečné, ať už během jízdy, během stání nebo při nabíjení," tvrdí ADAC. "Neexistují žádné důkazy o tom, že by riziko požáru bylo u elektrických aut větší než u aut se spalovacími motory. V zásadě nikdy nelze zcela vyloučit, že se vozidlo kvůli závadě samo vznítí, to však platí pro všechny typy pohonu," dodává v reakci na rozhodnutí bavorského města Kulmabach, které před pár dny zakázalo stání elektromobilů a hybridů v některých podzemních parkovištích. "Pokud by ostatní provozovatelé garáží následovali příklad Kulmbachu, znamenalo by to fatální překážku v rozšiřování elektrické mobility," dodává německý autoklub.

Radnice v Kulmbachu uznává, že elektromobily možná nehoří častěji než ostatní auta, ale je mnohem obtížnější je uhasit. A do podzemních garáží se prostě větší hasičské vozy nedostanou.


Proč elektromobily hoří a jak je hasit - tohle říkají čeští experti:

Auta s bateriemi představují pro záchranáře nové výzvy. Moc možností, jak je uhasit, nemají. I loňský zásah českých hasičů u hybridního BMW v Čestlicích ukázal, jak náročné je vozidlo s elektromotorem a baterií uhasit. Zachránit ho v podstatě nelze…

Související obsah

I v Čestlicích museli hasiči povolat na místo speciální kontejner na hašení pneumatik a elektromobilů a kvůli zajištění dostatku vody pro jeho naplnění i další cisternu. "Jednotky průběžně vozidlo ochlazovaly na volném prostranství. Pak bylo za pomoci jeřábu přemístěno do kontejneru a následně zalito vodou, aby nemohlo dojít k dalšímu nežádoucímu hoření a přitom bylo stále ochlazováno. Takto ponořené musí zůstat několik dní," popisovali vloni hasiči.

Speciálních kontejnerů ve výbavě přibývá, přesto jich vzhledem k boomu elektromobilů a zejména hybridů není moc. Zásah je pro záchranáře navíc extrémně nebezpečný.

Také čeští hasiči proto chtějí upravit pravdila pro parkování aut do zásuvky v podzemí, nežádají úplný zákaz jako v Kulmbachu, ale normy pro bezpečné parkování:

Související obsah

Navíc vyvinuli a testují unikátní technickou novinku, která by měla při podobných zásazích výrazně pomoci a vůz uhasit během pár minut - více ZDE.

Podívejte se na nejhorší nehody a požáry elektromobilů:

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události