Téměř každý pátý český řidič překračuje rychlost mimo obec o více než 20 km/h. Kolik se takovou jízdou dá ušetřit času například na trase z Prahy do Brna? Podívejte se. A odpovězte si sami: Stojí to zato?
Nepřizpůsobení rychlosti patří mezi nejtragičtějších příčiny dopravních nehod - může za 40 % nehod, které končí smrtí. Rychlost u nás přitom pravidelně překračuje 86 % řidičů! Polovina z nich přiznává, že hlavním důvodem je spěch a to, že chtějí dojet do cíle co nejrychleji. Vyplývá to z policejních statistik a výzkumu společnosti Behavio.
Téměř každý pátý český řidič překračuje rychlost mimo obec o více než 20 km/h. Skutečně se tím dá ušetřit spousta času, nebo jde o nesmyslné riziko?
Jízdou v průměru o 10 km/h rychleji, než dovoluje zákon, ušetříte na trase Praha-Brno 7 minut. To je méně než 5 % celkového času.
Jízdou v průměru o 20 km/h rychleji, než dovoluje zákon, ušetříte na trase Praha-Brno 13 minut. To je méně než 9 % celkového času.
Jízdou v průměru o 30 km/h rychleji, než dovoluje zákon, ušetříte na trase Praha-Brno 17 minut. To je méně než 12 % celkového času.
Jízdou v průměru o 50 km/h rychleji, než dovoluje zákon, ušetříte na trase Praha-Brno 22 minut. To je méně než 16 % celkového času.
Stojí to za zmařené životy? Ptá se Česká asociace pojišťoven a Besip v nové kampani zaměřené proti nepřiměřené rychlosti. Spočítat si, jak se "vyplácí" nedovolená rychlost, můžete i v jednoduché kalkulačce na stránkách projektu - ZDE.
"Každý se někdy dostal do situace, kdy nestíhal, a snažil se ji vyřešit tím, že na to v autě šlápnul. Musíme si uvědomit, že to je zbytečný hazard. Že těch pár kilometrů navíc rozhodně za zvýšené riziko ani lidské životy nestojí. Že ušetřené minuty se mohou ve vteřině změnit v katastrofu, které už nezabráníme," říká výkonný ředitel České asociace pojišťoven (ČAP) Jan Matoušek.
Překračování povolené rychlosti není totéž co nepřiměřená rychlost. "Řidiči nepřizpůsobují rychlost konkrétní situaci – na úzké silnici nižší třídy, na mokré vozovce nebo v místech, kde se nachází zvýšený počet chodců a cyklistů. Řidiči obecně vliv rychlosti na smrtelné nehody podceňují. Statistiky i analýzy nehod ale hovoří jasně: právě vysoká rychlost je hlavním faktorem u nejtragičtějších nehod. Touto výraznou a netradiční kampaní chceme přimět řidiče, aby uvažovali o tom, jestli má překračování limitů vůbec smysl, a vnímali, že díky nižší rychlosti mají prostor napravit chybu a předejít zbytečné tragédii,“ upozorňuje Tomáš Neřold, vedoucí oddělení Besip ministerstva dopravy.
Závažnost potvrzují i statistiky dopravní policie. Při nehodách, které byly způsobeny nepřiměřenou rychlostí, bylo v loňském roce usmrceno 179 lidí. Za poslední dekádu přišlo zbytečně o život 2168 lidí. Z celkového počtu osob, které byly usmrceny při dopravních nehodách, jde téměř o polovinu lidí, kteří zemřeli při nehodách způsobených nepřiměřenou rychlostí. "Utvrzování se v tom, že mně se obdobná kolize stát nemůže, protože jsem dobrý řidič, je opravdu mýtem. Na silnici je potřeba brát v úvahu veškeré faktory a hlavně předvídat, kde se může objevit jiný účastník silničního provozu a jak se může zachovat. Hraje-li pak hlavní roli rychlost, čas na bezpečnou reakci se zkracuje a následky bývají fatální," dodává šéf dopravní policie Jiří Zlý.
Součástí kampaně "Zpomal, dokud není skutečně pozdě", která odstartovala se začátkem červne, je i dokument Vít Klusáka. Ten se příznačně jmenuje 13 minut, což je čas, který se dá na trase Praha–Brno ušetřit při překročení rychlosti o 20 km/h.
Dokument poukazuje na to, že snaha ušetřit pár minut může mít tragické následky. Odhaluje příběhy pěti lidí, kterým vysoká rychlost změnila život. Premiéru bude mít 10. června. "Film 13 minut je rentgenový řez příběhy, ve kterých jedni zasáhli navždy do životů druhých, protože na to šlápli. Chtěli jsme ukázat, že řidiči, kteří zavinili vážnou dopravní nehodu, nejsou anonymní piráti silnic z černé kroniky. Že jde o lidi s tváří, citem, svědomím a často i snahou svou nezměrnou chybu dennodenně odčiňovat,“ říká dokumentarista Vít Klusák, který je spoluautorem například i loňského úspěšného dokumentu V síti.
"Přestože řidiči v dokumentu svou vinu nepopírají, jde o oběti vlastní chyby. Na jejich místě se může ocitnout každý z nás. Právě díky tomu se s nimi divák může ztotožnit a zamyslet se, jestli sám nedělá to, co oni. Věříme, že prostřednictvím odvahy těchto řidičů vystoupit ze stínu a sdílet svůj příběh oslovíme širokou veřejnost a přimějeme ji zamyslet se nad svým chováním za volantem,“ doplňuje šéf ČAP Jan Matoušek.
Kampaň naplňuje novou strategii vlády, která si jako prioritu pro roky 2021–2022 vytkla právě snížení počtu případů jízdy nepřiměřenou rychlostí. "Během poslední dekády se sice snížil počet smrtelných nehod v České republice téměř o polovinu, v evropském srovnání ale stále máme rezervy a naším cílem musí být co nejbezpečnější silnice. Každá tragická nehoda převrátí život naruby nejen jejím účastníkům, ale i jejich rodinám a nejbližšímu okolí. Nová vládní strategie BESIP proto cílí mimo jiné na rychlou jízdu, která je nejčastější příčinou nehod, při nichž lidé umírají nebo jsou těžce zraněni. Doufám, že se nám touto kampaní podaří přitáhnout pozornost veřejnosti a přispět k bezpečnějšímu prostředí na našich silnicích,“ řekl ministr dopravy Karel Havlíček.