Pokud pojedete na dovolenou autem, je třeba počítat s tím, že skoro třetinu celkových nákladů dáte za cestu - tedy za mýtné, dálniční známky nebo pohonné hmoty. Do kterých zemí se cesta českému motoristovi prodraží nejvíc a kde jsou náklady naopak nejnižší? Podívejte se na aktuální přehled, který vychází i z údajů odborníků ÚAMK.
Chorvatsko, Itálie, Rakousko a Slovensko. To jsou nejoblíbenější cíle českých turistů, kteří se rozhodnou jet na letní dovolenou autem. Podívejte se, kolik dáte za palivo a dálniční známky.
Začneme cenami pohonných hmot. Cestou tam pro zjednodušení počítáme s českými cenami, cestou zpět s cenami paliva v dané zemi. Rozdíly si ukážeme na cenách nafty:
Chorvatsko
Pokud zamíříte do "české" destinace“ Makarská, čeká vás z Prahy vzdálenost 1.151 km. Podle mezinárodního zdroje je průměrná cena 1 litru nafty v ČR kolem 30,6 Kč. Při průměrné spotřebě 7 l/100 km vyjde cesta tam na více než 2.400 korun. Zpět to při průměrné ceně 10,2 kuna za litr nafty vyjde v přepočtu na téměř 2.900 korun. Celkem tedy dáte za palivo zhruba: 5.300 korun.
Itálie
Italské Bibione s jeho vyhlášenými plážemi je vzdálené zhruba 760 km. Cesta tam vyjde při současných cenách nafty na víc než 1.600 korun, zpět kolem 2.000 korun. Celkem přibližně: 3.600 korun.
V Itálii jsou však aktuálně ceny paliva o dost vyšší než v Česku nebo třeba v Rakousku (litr nafty u italských pump stojí kolem 37 korun), když s tím budete počítat při plánování, můžete pár stovek ušetřit.
Slovensko
Například do Popradu v Tatrách, to má turista z Prahy 555 kilometrů. Směrem tam ho cesta vyjde na téměř 1.200 korun a cestou zpět ho vzhledem ke slovenským cenám paliva čekají podobné náklady. Celkem tedy přibližně: 2.400 korun.
Rakousko
Jako příklad vezmeme cestu k oblíbenému jezeru Wolfgangsee u Salcburku, které je z Prahy vzdálené 375 km. Rakouské ceny paliva jsou aktuálně podobné jako ty české, za jednu cestu tak dáte přibližně 800 korun, celkem za cestu tam a zpět 1.600 korun.
Samozřejmě ještě musíme připočítat dálniční známky a platby za mýtné:
Rakouská dálniční 10denní známka vyjde přibližně na 250 korun.
Slovinská 7denní pak 480 korun.
Na Slovensku za dálniční známku zaplatíte 255 korun.
V zemích, kde se platí podle průjezdu počtu kilometrů na mýtnicích, zaplatíte za 100 km nejvíce ve Španělsku (v průměru 240 Kč) a jen o něco méně (230 Kč) v Itálii či Francii. V Chorvatsku naproti tomu v průměru asi 160 korun za 100 km jízdy.
Pro zajímavost doplňme, že například v Bulharsku motorista zaplatí za týdenní vinětu 200 korun a naopak v Rumunsku jen 77 korun. Ve Švýcarsku pořídíte výhradně roční etiketu za 1.150 korun. V Německu nebo Lucembursku, se za jízdu po dálnicích neplatí.
Pohonné hmoty v Evropě vyšplhaly zřejmě nejvýše ve Švédsku, a to na zhruba 42 Kč za litr nafty. Kolem 37 Kč dáte za litr nafty v Belgii, Dánsku, Finsku, Nizozemsku i v Itálii.
Naopak pod české ceny se aktuálně prakticky nedostanete, pokud tedy pomineme například Ukrajinu, Litvu nebo Moldavsko. Jedinou výjimkou v centrální Evropě je pak Polsko s průměrnou cenou těsně pod 30 Kč za litr nafty.