Automobilky

Auta jako nedostatkové zboží. Výroba hrozivě vázne a má být ještě hůř

Auta jako nedostatkové zboží. Výroba hrozivě vázne a má být ještě hůř

Škodovka plní nedokončenými auty odstavné plochy letiště v Hradci Králové. Peugeot přestává do některých modelů montovat digitální tachometry a vrací se k analogu. Ford mění součástky. A další automobilky výrazně škrtají ve výrobě. Může za to nedostatek polovodičových čipů, který už delší dobu drtí produkci nových aut. Krize potrvá ještě několik měsíců.

Globální nedostatek čipů připraví letos automobilky až o 110 miliard dolarů (2,3 bilionu korun) a negativně ovlivní výrobu až 3,9 milionu aut. Vyplývá to z posledního odhadu poradenské firmy AlixPartners. Proti odhadům ze začátku roku tak budou škody skoro dvojnásobné.

A krize podle všeho jen tak neskončí. „Bude to delší a obtížnější, než si většina lidí myslí,“ říká pro deník Wall Street Journal prodejce automobilů z americké Filadelfie David Kelleher. Jeho případ dobře ilustruje současný stav - firma mívá před běžnou letní prodejní sezónou naskladněno na 700 nových vozů. Letos jich má všehovšudy 98. "Do půlky června jsme v pekle," myslí si americký dealer Fordu Claude Burns, i on má na skladě méně než třetinu obvyklých zásob.

Čipy jsou dnes nedílnou součástí moderních aut. Do jednoho vozu se jich montuje až 1400, od bezpečnostních systémů až po motory. Bez nich tak mnozí výrobci nejsou schopni auta vůbec dokončit. Například Ford uvedl, že má víc než 20.000 nedodělaných vozidel, která jsou zaparkovaná v okolí továren a čekají na dodávku čipů.

Související obsah

Podobně jsou na tom i další automobilky. Tuzemská Škoda Auto si pronajala odstavné plochy na letišti v Hradci Králové, kam v posledních dnech kamiony navážely stovky nedokončených vozů, na letiště se jich prý vejde 1800.

Produkci už omezily i General Motors, Stellantis nebo Volkswagen. A ve druhém čtvrtletí se prý jejich problémy rozhodně nevyřeší, naopak se spíš ještě zhorší. Myslím, že situace bude ještě nějaký čas napjatá. Důsledky budeme pociťovat ještě několik měsíců" podotkl šéf značky Volkswagen Ralf Brandstätter pro agenturu DPA. Že problémy ještě naberou na intenzitě si myslí i šéf Seatu Wayne Griffiths. A šéf celého koncernu VW Herbert Diess vzkázal, že výpadek se letos už nepodaří dohnat.

Po svém s nedostatkem čipů bojuje francouzský Peugeot - u modelu 308 se dočasně vrátil k analogovým přístrojovým panelům, protože verze s displejem potřebují čip. Méně náročné součástky vrátil do hry i Ford.

Ford a GM už snížily své očekávané letošní výdělky o miliardy dolarů a japonský Nissan avizoval největší ztrátu za posledních 12 let, která se v přepočtu šplhá k 30 miliardám korun a proti loňsku má být skoro čtyřnásobná.

Související obsah

"Krize způsobená pandemií byla ještě umocněna událostmi, které jsou pro automobilový průmysl obvykle jen "boulí na silnici"," uvedl Mark Wakefield z poradenské společnosti AlixPartners. Poukázal tak na únorové sněhové bouře a výpadky elektřiny v americkém Texasu, kde sídlí několik továren na výrobu čipů, březnový požár v závodě jednoho z největších světových výrobců čipů v Japonsku a také na sucho na Tchaj-wanu, který je vůbec největším producentem čipů.

Související obsah

Nedostatek polovodičových čipů otřásá celým globálním trhem, ovlivňuje výrobu počítačů, telefonů a informačních technologií, ale i běžné elektroniky. Podle analytiků oslovených televizní stanicí CNBC by mohl trvat až do roku 2023. Automobilový průmysl výpadek nejspíš zasáhne nejvíc. Podle AlixPartners je jedním z důvodů to, že automobilky obecně používají čipy s nižší technologickou úrovní, které výrobcům čipů nepřinášejí takové zisky a obnovení jejich výroby tak nemá takovou prioritu. Automobilky se tak vehementně snaží navázat s výrobci čipů přímou spolupráci, aby se narušení dodavatelského řetězce a závislosti na globálních trzích v budoucnu vyhnuly. Vloni přitom zrušily velkou část svých objednávek čipů, protože se obávaly poklesu odbytu nových aut během pandemie.

Lidé znovu začínají kupovat auta, a i když situace zdaleka není taková jako před pandemií, prodejci doufají, že jim současný boom dokáže vykompenzovat ztráty. Podívejte se na reportáž:

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu Automobilky

Důležité Události