Sdružení řidičů CZ žádá zákaz cyklistů na silnicích I. třídy. Podle nich to pomůže předcházet tomu, aby se lidé na kolech zbytečně vystavovali nebezpečí. Když nesmí cyklisté na dálnice, nedává podle sdružení smysl pouštět je na silnice, na kterých se také platí mýto. Zástupci cyklistů ani dopravní expert však s návrhem nesouhlasí.
"Na dálnici cyklisté nesmí, ale na silnici první třídy, kde se také platí mýto a kamiony jezdí rychle, ano. Dostávají se tím do nebezpečí,“ uvedl pro TN.cz předseda Sdružení řidičů CZ Pavel Lukáš.
Přestože podle svých slov chce Lukáš lidi na kole chránit, sami cyklisti s ním nesouhlasí. "Cyklisti jsou součástí dopravního provozu, samozřejmě jsou nebezpečné oblasti, ty jsou podle nás však řešitelné cyklopruhy,“ říká Daniel Mourek z České cyklofederace.
Podle něj po silnicích I. třídy musí cyklisté jezdit hlavně ve městech. Může za to nedostatek cyklostezek.
Zákaz cyklistů není správnou cestou ani podle dopravního experta Romana Budského. "Jde o to, aby cyklisti dodržovali pravidla silničního provozu, drželi se u krajnice a netvořili pelotony,“ myslí si.
Jízda cyklistů ve skupinkách vedle sebe a nedržení se u krajnice jsou hlavní problémy i podle Lukáše ze Sdružení řidičů. "Spousta cyklistů jezdí po silnicích I. třídy slušně, jiní se ale zbytečně vystavují nebezpečí," tvrdí.
Podle dopravního experta Budského je důležité brát cyklisty jako lidi, respektovat je a vyhýbat se jim. Zároveň si stejně jako Mourek z cyklofederace myslí, že řešením by byl větší počet cyklostezek. Ty jsou podle něj v Česku v plánu, jejich kapacita ale momentálně není dostatečná.
"Nárůst cyklistické dopravy překonal, možná i kvůli pandemii, naše očekávání a musíme to dohnat,“ vysvětluje Budský nárůst počtu cyklistů na silnicích.
Sdružení zatím svůj návrh prezentovalo jen na sociálních sítích. "Zatím jsme oslovili lidi, jestli má návrh podporu a zjišťujeme názory řidičů i cyklistů,“ dodal Lukáš.