Senátoři se ve čtvrtek rozhodli vrátit návrh zákona o předjíždění cyklistů do Sněmovny. Podle předlohy by řidič měl při předjíždění objíždět cyklistu ve vzdálenosti 1,5 metru a na silnici s maximální povolenou rychlostí 30 kilometrů za hodinu ve vzdálenosti 1 metru. Poslanci budou nyní muset o návrhu hlasovat znovu. Senátoři ale změnu pravidel neodmítli, požadují jen menší tresty.
Senátoři požadují zmírnění sankcí, které by hrozily řidiči v případě, že nová opatření nedodrží. S předlohou o změně zákona o provozu na pozemních komunikacích přišel v dubnu Petr Dolínek (ČSSD).
Řidiči by měli podle upraveného zákona objíždět cyklisty v minimální vzdálenosti 1,5 metru. V místech, kde je povolena rychlost 30 km/h, pak stačí odstup metrový. Podobná opatření jsou zavedená například v sousedním Německu nebo ve Španělsku.
Poslanci v dubnu schválili sankce při nedodržení opatření až do výše 10 tisíc korun, zákaz řízení až na půl roku a odebrání sedmi bodů. Senátu se však tyto sankce zdají příliš tvrdé a poslanci nyní budou muset o návrhu hlasovat znovu.
Rozhodnutí Senátu je ale poměrně překvapivé. Proti změnám se postavila řada dopravních expertů a nesouhlasily s nimi ani senátní výbory. Kritici poukazují na to, že nová opatření bude těžké dodržovat a také kontrolovat.
Senátoři přesto nakonec úpravu pravidel neodmítli - předepsanou vzdálenost pro předjíždění v novele ponechali. K prosazení požadavku nové opatření nezavádět chyběl jediný hlas.
Sanát tak zmírnil pouze sankce za nedodržení předpisů. Navrhuje pokutu maximálně do 2000 korun, pokud řidič cyklistu neohrozí. Změna by navíc měla platit až od příštího roku.
Řadě senátorů se přitom nelíbilo, že novela neřeší vztah řidičů a cyklistů komplexně. Například podle senátora ODS a bývalého policejního prezidenta Martina Červíčka by měly přijít širší změny, které by ukládaly i povinnosti cyklistům.
Další senátoři upozornili na to, že novela nijak neřeší předjíždění a objíždění cyklistů tam, kde je plná čára, ani situace, kdy cyklista jede po městě vedle auta ve vyhrazeném pruhu. Kritici upozorňují i na možné komplikace v provozu na místech, kde prostě nebude možné cyklisty s dostatečným odstupem předjet.
Podle některých odborníků může pravidlo komplikovat provoz hlavně na úzkých okresních silnicích, kde by mohly vznikat za cyklisty zbytečné kolony. Myslí si to například expert na dopravu Roman Budský, předseda expertní rady Vize 0. Na okreskách by složitě předjížděly cyklisty například autobusy nebo nákladní auta. I řidiči osobáků ale můžou mít problémy například na úsecích, kde jsou rozbité krajnice. A že takových míst v současné době není v Česku málo. "Na těchto komunikacích to může znamenat jízdu za cyklistou i několik kilometrů," uvedl i šéf dopravní policie Jiří Zlý.
Všichni se shodují, že bezpečnost cyklistů je důležitá a nastavení pravidel je správný krok. Spíš než přesné vymezení odstupu by ale podle expertů pomohla důslednější práce s řidiči v autoškolách a osvětové kampaně zaměřené na šoféry i cyklisty. Horší to totiž je s vymáháním tak konkrétně stanoveného rozestupu. Policie nemá prostředky, jak tohle měřit.
Podle expertů je třeba vázat povinnostmi nejen řidiče aut, ale také cyklisty. A na to žehrají i šoféři, kteří žádají daleko důslednější kontrolu dodržování pravidel i ze strany cyklistů.
Řidiči při předjíždění cyklistů musí dodržet boční odstup jeden a půl metru. Na reportáž TV Nova se podívejte zde: