Automobilky

Automobilky jsou ve vážných problémech. Hrozí propouštění

Nedostatkem důležitých komponentů z Asie trpí ekonomika po celém světě. Hlavně automobilky, včetně těch našich, nemají dostatek čipů. Škodovka bude proto dál rušit směny, výroba v kolínské Toyotě stojí. Kdy se dodávky podaří dostat na stabilní úroveň, nikdo netuší.

Kvůli nedostatku komponentů Škoda Auto i nadále omezuje výrobu ve všech tuzemských závodech tedy v Mladé Boleslavi, v Kvasinách i ve Vrchlabí. Část zaměstnanců tak zůstává doma s 85 % průměrné mzdy.

"Budeme proto rušit jednotlivé směny a snižovat týdenní objem výroby v závislosti na počtu disponibilních dílů. To znamená, že za nepříznivých okolností bude možné dodat část vozů, které si zákazníci nakonfigurovali a objednali, opožděně resp. nebude možné nabízet na všech trzích vozy, které jsou na skladě k dispozici předem nakonfigurované, v obvyklém spektru motorizací, převodovek a výbav," uvedl mluvčí Škoda Auto Pavel Jína.

Navýšení výroby polovodičů v Asii a tím pádem zlepšení zásobování, očekává Škoda Auto v průběhu čtvrtého čtvrtletí tohoto roku. Odborníci ale připouštějí i černější scénáře.

Související obsah

​"Pesimistické scénáře hovoří o tom, že čipový hladomor by mohl přetrvat až do roku 2023. To by pochopitelně už znamenalo existenční ohrožení. Určitě by ta firma musela činit kroky k tomu, aby ponížila nákladnost své výroby. To znamená třeba propouštění," varuje ekonom Lukáš Kovanda.

"Propouštění se zatím nebojíme. Zatím nějakým způsobem v uvozovkách přežíváme, jak se bude vyvíjet situace dál to ukáže čas. To nejde teď odhadovat," řekl předseda DO1 Svařovna Škoda Auto Luboš Feichtinger.

Obavy má i vláda. "Škodovka je pro Českou republiku zcela zásadní podnik. Je to zásadní exportér, je tvůrcem poměrně slušného hrubého domácího produktu, zaměstnává desítky tisíc lidí a je to v neposlední řadě i vizitka České republiky po mnoho desítek let," uvedl ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO).

I ministr doufá, že se asijský trh s klíčovými komponenty brzy obnoví. A zatím nepřipouští, že by se výroba v automobilkách mohla dlouhodobě snižovat. Na ně jsou navázané až stovky tuzemských firem.

Podle mluvčího Škodovky občas nějaká dodávka dílů přijde a část z odstavených vozů se tak může dodělat. Nahrazují je ale další, které zrovna opouští výrobní linku

Dominika Janochová, mb, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu Automobilky

Důležité Události