Tři nejčastěji registrované elektromobily v Česku jsou Škoda Enyaq, Hyundai Kona a Tesla Model 3. Zájem o auta na baterky roste, ale stále jen velmi pomalu. Rekordy letos trhají hlavně auta na LPG. Podívejte se, o která vozidla je u nás největší zájem.
Od ledna do konce září Češi zaregistrovali 161 824 nových osobních aut. Přestože trh velmi výrazně brzdí výpadky ve výrobě a nedostatek nových vozů, prodalo se během prvních devíti letošních měsíců o 13 504 aut víc než vloni. Zájem mají Češi i o alternativní paliva, naopak poptávka po dieselových motorech dál klesá.
Elektrických a plynových aut bylo od ledna do konce září nově zaregistrováno dohromady 7182, meziročně je to o 2616 více, tedy téměř o celých 60 %.
"Přestože v součtu bylo registrováno méně plynových než elektrických vozidel, právě o nová osobní LPG vozidla je v letošním roce ze strany zákazníků rekordní zájem. Už během prvních osmi letošních měsíců jich bylo registrováno 1463, doposud nejvíce 1032 jich bylo evidováno v roce 2015," říká šéf brněnského Centra dopravního výzkumu (CDV) Jindřich Frič.
Drtivá většina (87 %) letos registrovaných vozidel na LPG má na kapotě logo Dacia, vůbec nejvíce registrovaným LPG vozidlem letošního roku byla Dacia Duster. Těch v Česku rumunská značka prodala 961, což je dokonce víc než u benzínové (873 registrací) i dieselové verze (910 registrací) Dusteru.
Celkově bylo v Česku letos evidováno už 1647 nových osobních aut na LPG, meziročně je to skoro o 1000 víc. Za Dusterem následuje další Dacia Sandero a pak Renaulty Clio a Capture.
Zatímco zájem o zkapalněný ropný plyn trhá rekordy, poptávka po autech na stlačený zemní plyn (CNG) klesla. V letošním roce bylo v Česku registrováno 609 nových osobních CNG vozidel, meziročně o 360 méně.
Elektrická auta - tedy čisté elektromobily, plug-in hybridy i vozidla na vodíkové palivové články - se na všech letošních registracích podílela přibližně 3 %.
Bateriových elektromobilů se v Česku prodalo 1825, meziročně je to sice víc, ale pouze o 93 kousků (5,4 %). Nejvíce registrací si připsaly modely Škoda Enyaq, Hyundai Kona, Tesla Model 3, Volkswagen ID.4 a dojíždějící Škoda Citigo.
U plug-in hybridů (tedy "hybridů do zásuvky") je to poptávka výrazně vyšší - těch bylo letos v Česku evidováno 3096, což je meziročně o 1920 víc. Nejvíce registrací mají Škody Octavia a Superb, Seat Leon, Mercedes-Benz GLE a BMW X5.
V registru se začínají objevovat už i elektrická vozidla s palivovými články, tedy takzvaná auta na vodík. "V letošním roce bylo evidováno 5 vozidel, z toho 3 tato vozidla byla registrovaná v posledním měsíci, tedy září,“ podotýká Jindřich Frič. Konkrétně jsou v Česku zaregistrované čtyři vodíkové Toyoty Mirai a jedno Hyundai Nexo.
Auta do zásuvky, auta na plyn i auta na vodík jsou v Národním akčním plánu čisté mobility definovaná jako "čistá". Dohromady těch "čistých" bylo během prvních devíti letošních měsíců registrováno 7182 čistých, což znamená "jen" 4,44% podíl na celkovém počtu prodaných aut.
A jak je to s těmi "špinavými"? Nejvíce jsou v Česku registrovaná nová osobní vozidla na benzín. V letošním roce jich bylo 110 369, meziročně o 12 738 více. Nejvíce se prodávají modely Škoda Fabia a Kamiq, Hyundai i30 a další škodovky Scala a Karoq.
Podíl naftových aut je v letošním roce je historicky vůbec nejnižší. Dieselů bylo zaregistrováno jen něco málo přes čtvrtinu z celkového počtu (25,47 %). V letošním roce bylo v ČR evidováno 40 162 nových osobních naftových vozidel, meziročně je to o 3215 méně. Nejvíce registrací si připsaly naftové škodovky Octavia, Kodiaq, Superb, Karoq a Ford Tourneo Custom.