Domácí

Auta v Československu: Průmyslová země jich měla méně než dnešní Frýdek-Místek

Auta v Československu: Průmyslová země jich měla méně než dnešní Frýdek-Místek

Československo patřilo za první republiky mezi země s rozvinutým průmyslem. Většina osobních aut, která po tehdejších cestách jezdila, dokonce pocházela z domácí produkce. Kolik bylo v Československu aut a jaké byly nejoblíbenější značky, se dočtete ve článku níže.

V polovině 20. let minulého století měli Čechoslováci k dispozici celkem 16,9 tisíce aut, 14,6 tisíce motorek, 6,4 tisíce nákladních aut a 700 autobusů. Údaje uvedl časopis Statistika&My, který vychází z článku Motorová vozidla v Československé republice podle stavu z 1. října 1926 ministerstva národní obrany. To totiž mohlo v případě ohrožení státu zabit civilní auta pro vojenské účely, a tak potřebovalo přesný přehled.

Kolem roku 1989 bylo v Československu už skoro 2,5 milionu aut, do roku 2020 jejich počet narostl na více než šest milionů osobáků, k tomu ještě 1,2 milionu motorek, 19 tisíc autobusů a 728 tisíc náklaďáků. V současnosti jsou na silnicích nejčastěji vidět škodovky, Volkswageny, fordy, renaulty a peugeoty.

​Je tak patrná i změna v poměru mezi osobáky a motorkami a náklaďáky. Zatímco za první republiky bylo skoro stejně motorek a osobních aut, a náklaďáků bylo asi jen 2,5krát méně, v současnosti je v Česku počet motorek na úrovni pětiny osobních aut, u náklaďáku je to něco přes desetinu.

Jen pro srovnání, dnes by počet aut v Československu v roce 1926 nestačil ani obyvatelům 55tisícového Frýdku-Místku, tam je k 30. červnu 2021 registrováno asi 21,9 tisíce osobáků.

Související obsah

Nejoblíbenější značky

V roce 1926 bylo mezi Čechoslováky nejvíce aut od značky Praga, následovaly Laurin & Klement, Tatra a Walter. Celkem 57 procent aut bylo z domácí produkce. "Díky rozmanitosti konstrukčních řešení a pestré nabídce se Československo stalo jedním z nejvýznamnějších producentů automobilů v Evropě," okomentoval časopis Statistika&My. Pro srovnání, dnes jezdí v Česku z domácí provenience nejvíce škodovek, registrovaných jich je celkem 2,1 milionu.

Co se týče aut z ciziny, nejvíce se tehdy dováželo francouzských aut, ty tvořily desetinu vozového parku, pak ze Spojených států, Itálie a Německa (po osmi procentech) a z Rakouska (sedm procent).

Související obsah

Auta v různých částech Československa

Z tehdejší statistiky se dá vyčíst i motorizace jednotlivých měst a oblastí. Jedno auto vycházelo na 130 Pražanů, 204 Brňanů a 320 obyvatel Kladna. To silně kontrastuje s Podkarpatskou Rusí, kde na jedno auto vycházelo 2639 obyvatel.

U motorek ale vládly americké značky. Indiánů bylo 1803 a harleyů 606. Oblíbené byly také britské B. S. A. (1120 kusů) a Triumph (609). Často se objevovaly i české motorky od Laurina & Klementa (759) a německé D. K. W. (836).

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události