Autoservis

VELKÝ TEST pneumatik. Dokážou se celoroční pneu vyrovnat těm zimním?

VELKÝ TEST pneumatik. Dokážou se celoroční pneu vyrovnat těm zimním?
Zdroj: Autoklub ČR

Jak si vedou v různých klimatických podmínkách, které mohou nastat během zimy? Podívejte se na výsledky velkého srovnávacího testu zimních a celoročních pneumatik, který i letos přináší Autoklub ČR.

Cílem srovnávacího testu vlastností pneumatik je vyhodnocení vlastnosti dezénů v provozu za všech klimatických podmínek, které mohou v průběhu zimy nastat. Celkově odborníci Autoklubu ČR zkoumali osm zimních plášťů rozměru 205/55 R16 a sedm celoročních o rozměru 215/60 R16.

Test informuje o vlastnostech testovaných pneumatik v poměru k referenční pneumatice, která má index 100. Hodnoty nad 100 tedy ukazují lepší vlastnosti a hodnoty pod 100 vlastnosti horší.

Test ukázal, že celoroční pneumatiky se mohou v některých podmínkách těm zimním vyrovnat alespoň za sucha, nebo mokra. Ale pozor, na sněhu už většina celoročních pneu vychází o dost hůř podívejte se na základní hodnocení:

Zimní pneu (rozměr 205/55 R16)​

Zdroj: Autoklub ČR

​Celoroční pneu (rozměr 215/60 R16)

Zdroj: Autoklub ČR

​"Celoroční pneumatiky vykazují podobné hodnoty v testovacích kritériích jako ty zimní a je možné je tedy z pohledu využití v zimě, při hodnotách blíže k nule a bez sněhové pokrývky na silnici, označit za jednu z bezpečných variant. Tyto pneumatiky by měli využívat ti řidiči, kteří necestují často do hor a v zimě vyráží na silnice spíše sporadicky. Ale jeden víkend za lyžařským sportováním do hor lze určitě zvládnout i s celoročními pneumatikami," říká Libor Budina, ředitel Road Safety Autoklubu ČR.

Související obsah

​Testovalo se v celkem 16 disciplínách. Prostřednictvím záznamové techniky odborníci zkoumali reakce při akceleraci, brzdění a také mezní hranice vzniku aquaplaningu v podélném i příčném směru.

Na suché vozovce se měří hlučnost a valivý odpor. Naopak na sněhem pokryté trati se testuje trakce v prokluzu kol. Na kruhové dráze s mokrým povrchem se měří čas vozu v obou směrech.

Související obsah

​Na okruzích pak v takzvaném handlingu zkušební jezdci testují ovladatelnost vozu, posuzuje se i čas na kolo. Důležité je i subjektivní hodnocení odezvy vozu na řízení a jeho stabilita. Testovací řidiči přitom nevědí, s jakým obutím startují.

"Výsledky testů napomohou spotřebiteli vybrat si takovou pneumatiku, která bude nejvíce vyhovovat jeho potřebám. Spotřebitel by měl sledovat ty parametry, které jsou pro něj klíčové. Jiné preference bude mít řidič, který jezdí povětšinou ve městě, kde panuje spíše mokro nebo suchý mráz, jiné ten, co řídí ve vyšších nadmořských výškách, kde je častěji sníh na vozovkách," doporučuje Libor Budina.

Tady jsou podrobnější výsledky v jednotlivých disciplínách:

Zimní pneu (rozměr 205/55 R16)

Zdroj: Autoklub ČR

​Celoroční pneu (rozměr 215/60 R16)

Zdroj: Autoklub ČR

​A jak tedy nakonec dopadlo pořadí hodnocených pneumatik?

Zimní pneu (rozměr 205/55 R16):

1. Bridgestone Blizzak LM-005

2. Continental WinterContact TS870

3. Hankook Winter i*cept RS2

4. Goodyear UltraGrip Performance +

5. Firestone Winterhawk 4

6. Michelin Alpin 6

7. Nokian WR Snowproof

8. Nexen Wingueard Snow G 3 WH21


Celoroční pneu (rozměr 215/60 R16)

1. Continental AllSeasonContact

2. Goodyear Vector 4Seasons Gen-3

3. Michelin CrossClimate +

4. - 6. Bridgestone WeatherControl A005 EVO

4. - 6. Hankook Kinergy 4s² 

4. - 6. Vredestein Quatrac

7. Nokian Seasonproof

Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události