Mráz a sníh a s ním také náledí se teď může dostavit prakticky kdykoli. Spousta řidičů ale vyčkává na první ohlášení zimy a teprve potom si uvědomí, že by na zimní podmínky měli svoje auto připravit. To už ale může být pozdě. Podívejte se, na co byste před příchodem mrazů neměli zapomenout.
Prvním krokem příprav na zimu bývá přezutí na zimní pneumatiky. Ze zákona by váš vůz měl mít obuté zimní pneumatiky od začátku listopadu do konce března následujícího roku, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, případně to lze předpokládat vzhledem k povětrnostním podmínkám.
Minimální hloubka dezénu by u zimních pneumatik měla být čtyři milimetry. Při výběru té správné značky se samozřejmě můžete poradit v servisu, případně využít dostupné srovnávací testy.
Rozhodně ale nejde jen o pneumatiky! Už koncem podzimu číhá na motoristy i řada jiných nebezpečí, spojených s mlhou, deštěm, tmou nebo zvýšeným pohybem zvěře po vozovce.
Zkontrolujte stěrače i těsnění dveří
Životnost stěračů se v zimě o dost zkracuje. Stěrače by se měly měnit dvakrát ročně, určitě je dobré pořídit originální gumu před zimou a na jaře je znovu vyměnit. Nezapomeňte také nastříkat všechna těsnění ve dveřích i kufru silikonem ve spreji a rozetřít hadříkem. Vyhnete se tak nepříjemnému přimrznutí v nízkých teplotách. Během zimního období se doporučuje před každou jízdou důkladně očistit čelní sklo od ledu a zmrazků, aby se při prvním setření skla nepoškodila pryžová část stírátka.
Naložte výbavu, která se může hodit
V autě by vám neměla chybět kvalitní škrabka, smetáček na sníh, zimní řetězy, pokud vyrazíte na náročnější cestu, a kvalitní startovací kabely, kdyby baterie zradila. Hodit se můžou náhradní rukavice a deka. Dobrým tipem je také rozmrazovač zámků nebo lopatka. V Česku sice sněží čím dál méně, ale vsaďte se, že kvalitní sněhová nadílka přijde přesně tehdy, kdy to budete nejméně potřebovat.
Co je třeba důkladně zkontrolovat
Před zimou byste měli vždy udělat kompletní prohlídku svého vozu. Sami zvládnete zkontrolovat stav baterie, hladinu provozních kapalin, trysky ostřikovačů. "V zimě při nízkých ranních teplotách dostává akumulátor zabrat. Zejména u starší baterie je proto důležité zkontrolovat její funkci a plně ji nabít," doporučuje Jitka Jechová z Toyoty Česká republika. "Spolu s tím je důležité věnovat pozornost i kapalinám – naplnit ostřikovače a chladicí soustavu nemrznoucí směsí a zkontrolovat hladinu oleje,“ doplňuje. Prověřte také správnou funkci žárovek všech vnějších světel včetně hlavních světlometů.
Příprava na zimu za pár stovek
Některé věci zvládnete svépomocí, některé je ale lepší nechat odborníkům v autoservisu, kteří vůz připraví a prohlédnou komplexně. Určitě by měla proběhnout kontrola brzd a brzdových destiček, všech zmíněných kapalin včetně kontroly bodu mrazu. Zároveň by na řadu měl přijít kompletně celý podvozek, který v zimě musí odolávat změnám teplot, ale i solím, ledu a dalším nečistotám.
"Díky spolupráci s pojišťovnami víme, že spousta řidičů prohlídku v autoservisu úplně vynechá a předpokládá, že výměna pneumatik stačí. Některé servisy přitom před zimou nabízí přípravy vozu na zimní období za nižší ceny. Například u nás ji mohou využít pravidelně každý rok jen za 300 korun,“ dodává Jechová.
V ceně prohlídky bývá diagnostika stavu akumulátoru, konzervaciejeho pólových vývodů, nastavení světlometů, měření bodu tuhnutí chladicí kapaliny, kontrola oleje, brzdové kapaliny i funkcí ostřikovačů a dalších zdánlivých detailů, které mohou v zimních měsících hrát zásadní roli.
Výhodněji se dá v tomto období pořídí i výměna palivového filtru u naftových motorů a součástí zimní nabídky prodejců mohou být také výhodnější ceny na doplňky a příslušenství, které se v zimě vždycky hodí, tedy od nové autobaterie až po střešní box na lyže.
Rady a tipy pro podzimní jízdy:
Správná funkce a používání mlhovek
Češi milují mlhovky, ale velmi často je používají nevhodně. Naše pravidla silničního provozu také jejich použití výslovně neupravují, na rozdíl od jiných zemí v Evropě. Za mlhy s viditelností pod 100 metrů by řidič měl zapnout zadní mlhovku. Přední mlhovka by měla svítit jen skutečně v silné mlze, sněžení nebo dešti.
Podle statistik je pravděpodobnost usmrcení účastníka silničního provozu dvakrát vyšší za mlhy než jindy. Výrazně klesá viditelnost, ale mlha zkreslí i vnímání rychlosti pohybu aut. Navíc mlha kondenzuje na povrchu vozovky a brzdná dráha se na kluzkém povrchu prodlouží. Řidič smí jet jen takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit na vzdálenost, na kterou má rozhled.
Zvěř? Neuhýbejte
Na podzim každoročně stoupá počet střetů se zvěří na silnicích. Experti radí, že má-li ke střetu dojít, nevyplatí se strhávat řízení do strany a uhýbat. Bohužel tady platí, že lepší je brzdění, čelní náraz do zvířete a jeho usmrcení, než nabourat natvrdo do stromu vedle vozovky. Potkat zvěř na silnici lze v ČR prakticky kdekoli, třeba i v Praze. Dojde-li k takové nehodě, vždy volejte policii.
Rady a tipy pro zimní cestování:
Do hor s řetězy
Pokud vyrážíte do hor, nezapomínejte s sebou brát sněhové řetězy, i během podzimu mlže přijít nečekaná nadílka. Řetězy (vhodné pro vaše kola), se naučte nasazovat předem. S řetězy je možné jet rychlostí maximálně 50 km/h.
Plná nádrž i termoska
Vyplatí se před delší cestou natankovat plnou nádrž a vzít si alespoň nápoje do termosky. Může se stát, že někde zůstanete stát v koloně, tak abyste netrpěli zimou a žízní.
Pozor na pokuty
Auto musíte před jízdou očistit od sněhu a ledu. Dávejte si také dobrý pozor, aby vám sníh či špína nezakryly registrační značku. Za takový přestupek hrozí pokuta 5.000 až 10.000 korun. Před vyjetím dobře očistěte všechny skla na autě, případně odstraňte sněhovou "peřinu" z karosérie.