Elektromobilita

Ford má kabel, který nabije elektromobil za 5 minut! Řeší ale jen část rovnice

Ford má kabel, který nabije elektromobil za 5 minut! Řeší ale jen část rovnice
Ilustrační foto. Zdroj: Ford

Doba nabíjení je jedním z důvodů, proč si motoristé nechtějí pořizovat elektromobily. Automobilka Ford spolu s vědci z americké Purdueovy univerzity vyvinula kabel, který dokáže nabít baterii za 5 minut. To by mohlo znamenat velký posun, jenomže zatím není vyřešena druhá strana rovnice.

Dobít elektromobil za stejnou dobu, jako trvá tankování benzínu? S kabelem, který vyrobil tým výzkumníků na Purdueově univerzitě, by to šlo! Jejich kabel zvládne díky speciálnímu chlazení přenášet proud 2 400 ampérů, takže by dokázal nabít elektromobil za méně než 5 minut.

"Rychlejší nabíjení vyžaduje větší proud, který prochází nabíjecím kabelem. Možnosti dnešních nabíječek jsou ale výrazně omezené kvůli riziku přehřátí," říká Michael Degner, inženýr automobilky Ford, která se na vývoji kabelu podílí.

Čím vyšší je proud, tím více tepla při přenášení energie vzniká. Aby kabel zvládl 2 400 ampérů, musí se chladit. Už teď výkonné rychlonabíječky potřebují vodou chlazený kabel, ale i současné nejvýkonnější stanice Tesly jsou schopny dodat "pouze" 520 ampérů a umí dobít elektromobil za půl hodiny. Naprostá většina běžných dobíjecích stanic zvládá jen 150 ampérů.

Vědci z Purdueovy univerzity tvrdí, že by bylo potřeba minimálně 1 400 ampérů, abyste mohli nabít větší elektromobil za 5 minut.

Související obsah

​Jejich kabel by to měl umožnit díky speciálnímu chlazení, které kombinuje kapalinu a páru. Jakmile chladicí kapalina absorbuje teplo, mění se v páru. A díky tomu prý systém zvládne 10krát více tepla a zároveň umožní použití slabších drátů.

"Naše laboratoř přišla s řešením pro situace, kdy množství produkovaného tepla přesahuje možnosti dnešních technologií," říká šéf univerzitního výzkumného týmu Issam Mudawar. Cesty, jak efektivně chladit elektroniku, hledá při své práci už 37 let.

Laboratoř Purdueovy univerzity. Zdroj: Ford

​Současný prototyp ještě nebyl otestovaný na žádném autě, jen v laboratorních podmínkách. I sami vědci uznávají, že jde pouze o první krok a reálné využití je ještě hodně daleko. Nezáleží totiž jen na kabelu, ale pochopitelně i na napájecím zdroji, technologii použité v autě i na samotné baterii. Už teď se mluví o tom, že rychlonabíjení současným bateriím spíš škodí.

Související obsah

​Ford ale tvrdí, že to není slepá cesta. Chce podpořit další vývoj, testování a patentování systému. "Pokud se souběžně bude pracovat na dalších technologických vylepšeních, může tato inovace jednoho dne poskytnout výrazně více energie než současné přední systémy a umožnit mnohem rychlejší dobíjení. Nakonec by to mohlo vést k tomu, že dobíjení elektromobilů bude stejně rychlé jako běžné tankování na čerpacích stanicích," věří automobilka.

Spojení Fordu a Purdueovy univerzity je součástí stovek strategických aliancí, které automobilka uzavřela s univerzitními týmy po celém světě, aby podpořila jejich výzkum.

Související obsah

​"Ford se zavázal usnadnit přechod na elektrifikaci. Jsme rádi, že můžeme úzce spolupracovat na výzkumu, který má potenciál učinit elektromobilitu ještě přitažlivější a přístupnější," dodal Michael Degner.

Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události