Elektromobilita

Konec levného provozu elektromobilů? Zdražování elektřiny děsí jejich majitele

Konec levného provozu elektromobilů? Zdražování elektřiny děsí jejich majitele
Zdroj: Škoda Storyboard

Zdražení plynu i emisních povolenek a vysoká poptávka po energiích ženou ceny elektřiny rychle a výrazně nahoru. ČEZ už avizoval, že od ledna poroste cena pro domácnosti zhruba o třetinu, jiní dodavatelé mluví dokonce o násobném zdražení. Jak se to projeví u nabíjení elektromobilů? Přijdou o jednu z hlavních výhod, tedy levnější provoz? Největší provozovatelé veřejných dobíjecích stanic v Česku se dušují, že ceny za nabíjení udrží na současné úrovni. Ale jak dlouho?

U osobních elektromobilů se spotřeba pohybuje v průměru okolo 20 kWh na 100 km (mezi 13 a 28 kWh na 100 km podle velikosti auta a stylu jízdy). Například při ceně 6 korun na jednu kWh tak náklady na ujetých 100 kilometrů vyjdou na 120 korun. U výhodnějších tarifů nebo domácího nabíjení na přibližně 80 korun, ale i výrazně méně při využití tzv. nočního proudu. Při současných cenách nafty a benzínu je tedy provoz pořád o dost levnější než u spalovacích motorů, což alespoň částečně kompenzuje vysoké pořizovací ceny aut na baterky.

Jenomže zdražování elektřiny může tuhle výhodu zase o dost zmenšit. A majitelé elektromobilů se děsí. Ti, kteří nabíjejí z běžné domácí sítě za "tankování" budou muset připlatit. Jak to bude u veřejných nabíječek a speciálních tarifů pro domácí dobíjení elektromobilů?

"Ceník pro dobíjení elektromobilů v síti veřejných dobíjecích stanic ČEZ zůstává beze změny," hlásí Martin Schreier, mluvčí společnosti ČEZ, která provozuje nejrozsáhlejší tuzemskou síť veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily.

Zákazníci ČEZ mají k dispozici 5 různých tarifů podle intenzity využívání stanic. Čtyři jsou určeny pro registrované zákazníky, jeden pro neregistrované. Poplatek za odběr 1 kWh se podle zvoleného tarifu pohybuje od 3,50 Kč do 9,50 Kč.

Související obsah

​Jenomže jak dlouho to vydrží? Firma vzkázala, že změny v cenách oznámí 1. listopadu s platností od prvního ledna. Uvidíme, jestli se dotknou i elektromobility. Už takhle je ale horní hranice 9,50 Kč za kWh poměrně vysoko.

Ceny u ČEZu vylétly nahoru vloni, kdy skončilo neomezené "tankování" za měsíční poplatek 550 korun. Od té doby dostanete za 550 korun v jednom z tarifů už jen 122 kWh. Nejvýhodnějším tarifem je "TAXI" pro řidiče, kteří jezdí velmi často –⁠- měsíčně se platí 1 750 korun, ale každá nabitá kWh pak přijde na zmíněných 3,50 Kč.

Zdražování zatím nechystá ani Pražská energetika (PRE), která je se svou sítí PREpoint také jedním z největších provozovatelů veřejných dobíjecích stanic u nás. Důležité je ale to slovíčko zatím.

"Cenu do budoucna řešíme a chceme dodržet pravidlo úprava ceníku jednou za rok, přičemž poslední úprava ceníku proběhla v dubnu 2021," sdělil TN.cz manažer elektromobility PRE Vojtěch Fried. PRE nabízí elektřinu do aut v současnosti od necelých 4 korun až po 8 korun za jednu kWh podle zvoleného tarifu i podle rychlosti dobíjení.

Související obsah

Ke zdražení cen za veřejné dobíjení zatím nepřistoupil ani další velký provozovatel dobíjecích stanic, společnost E.ON. Ta však zároveň připouští, že ceny dlouhodobě neudrží. "Cena za MWh elektrické energie s dodávkou na příští rok se zvedla během tohoto roku o více než 150 %. Navíc se ceny energií na burzách drží na rekordních, extrémně vysokých hodnotách velmi dlouhou dobu. Ačkoliv jsme zatím díky naší dobře propracované strategii nákupu, kdy nakupujeme elektřinu dopředu a průběžně, nemuseli současný vývoj do tarifů pro dobíjení elektromobilů promítat, dá se předpokládat, že do budoucna se současná situace částečně promítne i do cen za veřejné dobíjení. Ostatně obdobné je to v současné situaci i u jiných druhů paliv pro automobily," říká mluvčí společnosti E.ON Roman Šperňák.

U veřejných dobíjecích stanic E.ON Drive zákazníci zaplatí v průměru 6,50 Kč za kWh. Cena pro registrované zákazníky se pohybuje od šesti do devíti korun, pro neregistrované od devíti do 13 korun za kWh podle rychlosti dobíjení.

​Pokud by ceny elektřiny skutečně dál rostly, odborníci varují, že se to výrazně promítne do prodejnosti elektromobilů. Provoz přestane být výhodnější. A to i v případě, že porostou ceny benzínu a nafty.

Německý autoklub ADAC upozorňuje, že nelze brát v potaz jen cenu elektrické energie, ale také náklady spojené s údržbou nebo pojištění. Už v létě varoval, že u některých elektrických modelů je jejich provoz dražší než u srovnatelných aut se spalovacími motory.

Související obsah

​Německá asociace pro energetiku a vodní hospodářství (BDEW) dodává, že za posledních 10 let se cenová zátěž odběratelů elektřiny zvýšila zhruba o 70 procent. "A to není jen obrovská zátěž pro spotřebitele, ale také to brzdí uplatnění ekologicky šetrných řešení na bázi elektřiny, jako je elektromobilita nebo vodík," uvedla šéfka BDEW Kerstin Andreae.

Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události