Řidiči nechápou nebo prostě ignorují pravidla, která určují, jak mají jezdit v okolí tramvajových zastávek. Zvláště zastávky bez ostrůvku jim dělají problémy, což ukazují zkušenosti například z pražských Holešovic, Michle nebo Smíchova. Auta tam dennodenně ohrožují cestující, jejichž bezpečnost musí dokonce někdy hlídat tramvajáci.
Krátké video v úvodu článku ukazuje situaci z pražské Michle. Tramvaják vystupuje a vyhání z prostoru zastávky auto, které tam v tu chvíli nemá co dělat. "Sundává auta z ostrůvku před tím, než otevře dveře pro cestující, aby je neohrozila," popisuje autor záběrů.
Podobné situace podle něj nejsou nijak výjimečné, nebezpečné situace se u zastávky opakují: "Řidiči aut na ostrůvky najíždí a je jen otázka času, než někdo tímto způsobem někoho ošklivě zraní nebo zabije."
Týká se to zastávky, která nemá klasický nástupní ostrůvek – tramvaj přitom jede po středovém pásu a cestující tam musí vstupovat do silnice. Jen po Praze je takových zastávek několik a řidiči u nich velmi často chybují. A to i v místech, kde prostor zastávky zvýrazňuje zvýšený práh na vozovce.
Když je v zastávce tramvaj (nebo jiné vozidlo hromadné dopravy), pravidla silničního provozu jednoznačně stanoví, že řidič auta musí zastavit už před zastávkou. A pokud je v zastávce více vozidel hromadné dopravy, musí zastavit za druhým z nich.
V jízdě smí pokračovat teprve tehdy, neohrozí-li cestující, kteří nastupují nebo vystupují.
"Už při příjezdu k prostoru takové zastávky je třeba pamatovat na to, že ještě před zastavením tramvaje mohou cestující vstupovat na vozovku z chodníku. Pokud se dveře tramvaje po odbavení cestujících zavřou, bude nejlepší počkat, až se tramvaj dá do pohybu. Může se totiž stát, že mezi dveřmi uvízne nějaký cestující a řidič tramvaje je ještě jednou před rozjetím otevře. Pokud by se v této chvíli netrpělivý řidič jiného vozidla rozjel, mohlo by snadno dojít ke srážce s vystupujícím cestujícím," upozorňuje dopravní expert Roman Budský z Platformy VIZE 0.
U tramvají je třeba myslet i na to, že za jedno vozidlo se považuje celá souprava tramvají. Pokud se tedy do zastávky blíží dvě soupravy za sebou, musí řidiči zastavit už za čtvrtým vagonem.
Je tu ovšem jedna výjimka – tou je dopravní značka IP 23a "objíždění tramvaje", která označuje místo, kde lze tramvaje stojící v zastávce objíždět zleva.
Pokud je zastávka na ostrůvku, jezdí se kolem něj vpravo. Výjimečně vlevo se smí jet jen tehdy, pokud brání jízdě vpravo překážka, nebo jestliže je to bezpečnější s ohledem na rozměry vozidla nebo nákladu.
Ve všech případech pak platí, že při jízdě podél nástupního ostrůvku je nutné dbát zvýšené opatrnosti. "Praxe naznačuje, že je stále mnoho řidičů, kteří mají s některými z uvedených pravidel problémy. Často se jedná o motoristy, kteří žijí v místech, kde tramvaje nejezdí. Pokud přijedou do města, kde je potkají, řada z nich si není s aplikací příslušných zásad jistá," podotýká Roman Budský.